25 jaar Galerie Ron Mandos: ‘Het is geen baan, maar a way of life’

Door

Galerie Ron Mandos Tableau Magazine
Katinka Lampe, 6075217, 2021, courtesy Galerie Ron Mandos

Het allerleukst blijven de momenten in het atelier wanneer je als eerste nieuw werk ziet van een kunstenaar. Na 25 jaar als galeriehouder geniet Ron Mandos daar nog steeds van.

Deze dag begon met zo’n atelierbezoek bij Katinka Lampe, een Nederlandse kunstenaar die portretten maakt. Op het eerste gezicht realistische werken, waar echter meer achter schuilt. Ze begint met het fotograferen van modellen in de studio en stelt uit die foto’s een portret samen dat niet gaat over herkenbaarheid maar iets zegt over maatschappelijke thema’s als identiteit, gender en kleur. Ron Mandos kon haar goed nieuws brengen: ‘We gaan haar een solo geven op de Armory Show in New York komend jaar. Dat verdient ze ook echt.’

Er zijn meer van dit soort mooie momenten. Vandaag nog een videocall met Maarten Baas. Morgen naar Museum Voorlinden waar een werk wordt geïnstalleerd en daarna een werk van Hans Op de Beeck ophangen bij iemand thuis. Never a dull moment.

Ron Mandos. Foto: Michèle Margot

Transformatie

Ron Mandos vindt het de mooiste baan die hij had kunnen bedenken. Maar dat was niet altijd zo. Hij begon met muziek, speelde trompet maar hoorde van docenten dat het niet waarschijnlijk was dat hij het concertgebouw zou halen. Hij begon een bloemenzaak, had daar succes mee en verkocht na tien jaar de vijf zaken die hij had opgebouwd, nam een pauze en ging op reis. Oog in oog met Picasso’s Guernica besefte hij dat het vervolg van zijn loopbaan de kunst moest worden. De tentoonstelling ‘Chambres d’Amis’ van Jan Hoet was een voorbeeld hoe. Bekende kunstenaars toonden hier werk in particuliere woningen in Gent. Kunst niet in een museale setting, maar bij mensen thuis, waar de kunstenaars een op de ruimte afgestemd werk maakten.

Ron Mandos startte zijn galerie in zijn eigen huis in Rotterdam, een oud pand uit de jaren 1920. De ruimtes die hij daarin vrij had gaf hij aan de kunstenaars. ‘Zij kregen gewoon de sleutel en konden de ruimte naar hun hand zetten.’ Die voorliefde voor transformatie zit nog steeds in de galerie. Het is niet altijd de standaard witte ruimte, maar iedere keer een andere omgeving. En niet zelden verandert de ruimte in een immersieve installatie. Omdat er nog geld uit de bloemenzaak was, was werk ver­ kopen niet meteen noodzakelijk. Toen het wel gebeurde was ook dat een eye opener vertelt Mandos. ‘De eerste die iets kocht was Joop van Caldenborgh. De kunstenaar en ik werden bij hem ontvangen en de hele middag zaten we over kunst te praten. Toen merkte ik dat ook zo’n grote onder­nemer als Van Caldenborgh echt een passie had voor het verzamelen van kunst. Het gaat niet alleen over geld.’

Isaac Julien, Encruzilhadas Crossroads (Lina Bo Bardi – A Marvellous Entanglement), 2019, courtesy Galerie Ron Mandos

De galerie liep goed, hij ging naar een beurs in Berlijn en naar FIAC en toen werd het toch tijd voor iets groters. Dat vond Ron Mandos in Amsterdam, ‘Want in Rotterdam wordt het geld verdiend maar in Amsterdam wordt het uitgegeven’, denkt Mandos. ’Ik vond deze ruimte en ik wil hier nooit meer weg. Het is groot, transparant en open. Bewust ook met een groot raam en iedereen kan binnenlopen. De toegankelijkheid van de galerie vind ik heel belangrijk.’

‘Al snel had ik ook wat bekendere kunstenaars in de galerie. Hans Op de Beeck en Isaac Julien bijvoorbeeld, zij hadden internationaal al aandacht. Dat gaf mij ook vleugels en daar­ door kwam ik verder. En ik ben nog lang niet klaar.’

Jonge kunstenaars

Galerie Ron Mandos is internationaal actief en te vinden op alle grote beurzen. Inmiddels vertegenwoordigt de galerie 33 kunstenaars, jong en oud en met verschillende achtergron­den en disciplines. Mandos: ’Het gaat heel goed met de galerie. De covid periode zijn we goed doorgekomen. We zijn toen begonnen met Sunday sessions: interviews die ook online te volgen zijn. Dat is door veel verzamelaars opgepikt. Wat jammer is: vroeger hadden we veel verzamelaars die trouw langskwamen en werk kochten van jonge kunstenaars, ook als ondersteuning. Dat zie je nu minder, er wordt meer op safe gespeeld.’ Terwijl het juist zo waardevol is jonge kunst aan te kopen. Je ondersteunt de kunstenaar daarmee echt in diens ontwik­keling. Voor Galerie Ron Mandos is dat echt een missie.

Galerie Ron Mandos Tableau Magazine
Hans Op de Beeck, Waves (3), 2023, courtesy Galerie Ron Mandos

Sinds 2008 presenteert de galerie Best of Graduates, een tentoonstelling waar het beste van de eindexamenpresentaties van de Nederlandse kunstacademies te zien is. Het team van de galerie bezoekt alle academies en maakt een selectie. Curator Radek Vana richt de show in. De expositie trekt altijd veel bezoekers. En met resultaat. In 2023 werden 100 werken uit Best of Graduates verkocht. Daarnaast is in 2018 de Young Blood Foundation opgericht en is een artist­-in-­residence programma gestart in Brutus in Rotterdam voor jonge kunstenaars.

Verder lezen? Neem een abonnement of koop een losse editie in de winkel.

Lees meer ...