Abstracte waterlelies — Claude Monet en Joan Mitchell in Fondation Louis Vuitton

Door

Claude Monet Fondation Louis Vuitton Tableau Magazine
Claude Monet, Nympheas, 1916 -1919

Een dialoog in kunst, tussen twee buitengewone kunstenaars die elkaar in leven net misliepen: Claude Monet (1840-1926) en Joan Mitchell (1925-1992). Monet bestudeerde eindeloos de waterlelies in Giverny voor een van zijn laatste schilderijen, terwijl Mitchell veelal vanuit haar geheugen werkte in een abstract expressionistische stijl.

In de jaren 50 werden de waterlelies van Monet gezien als de voorlopers van het abstract expressionisme. De opleving van zijn invloed was medeverantwoordelijk voor de deelname van Mitchell aan tentoonstellingen die deze term verder onderzochten.

Toen Mitchell in 1968 verhuisde naar een woning dichtbij de omgeving waar Monet een tijd verbleef, verdiepte ze zich in zijn werk. Ze bleef echter een zelfstandige geest die Monet niet kopieerde, maar vasthield aan haar eigen manier van denken en werken. Haar verbeelding van de oevers van de Seine is, net als die van Monet, beïnvloed door het licht en de kleuren van die plek. Het resultaat is echter bij hem meer realistisch, bij haar meer expressionistisch. Door rond de zestig werken van beide kunstenaars bij elkaar te brengen, laat Parijs een palet zien van parallellen én verschillen hierin.

Joan Mitchell Fondation Louis Vuitton Tableau Magazine
Joan Mitchell, La Grande Vallee, 1983

Voor degenen die minder bekend zijn met Joan Mitchell, of juist groot liefhebber van haar werk, wordt de expositie ingeleid door een retrospectief met een helder overzicht. De kern wordt gevormd door haar voortdurende zoektocht naar de juiste kleuren en lichtinval en haar intieme band met landschappen, die ze naar eigen zeggen altijd bij zich had in haar hoofd. Naast herinneringen en werk van kunstenaars als bijvoorbeeld ook Van Gogh vond ze inspiratie in muziek en dichtkunst, wat in de expositie wordt getoond. Ondanks haar succes, bleef Joan Mitchell regelmatig onzeker over haar werk:

‘Sometimes I don’t know exactly what I want with a painting. I check it out, recheck it for days or weeks. Sometimes there is more to do on it. Sometimes I am afraid of ruining what I have. Sometimes I am lazy, I don’t finish it or I don’t push it far enough. Sometimes I think it’s a painting.’

Joan Mitchell

Claude Monet – Joan Mitchell
Fondation Louis Vuitton
t/m 27 februari 2023

Meer lezen? Bestel een losse editie of haal hem in de winkel.

Lees meer ...

Cindy Sherman Tableau Magazine Sara Madou

Cindy Sherman – Anti-Fashion

Een indrukwekkende vijftig jaar draait de Amerikaanse Cindy Sherman (1954) mee in de kunst- en modewereld. De vele opdrachten die ze uitvoerde voor magazines als Vogue en Harper’s Bazaar en samenwerkingen met bekende designers zet ze in als inspiratiebron

Lees verder »
Bobbi Essers Tableau Magazine

Bobbi Essers: rauwe tederheid

Bobbi Essers bestormt de kunstwereld met haar rauwe maar toch tedere schilderijen. Ze studeerde in 2022 af aan de HKU in Utrecht en won hetzelfde jaar de Buning Brongers Prijs en de publieksprijs van The Best of Graduates van Galerie Ron Mandos. Afgelopen jaar was haar

Lees verder »
Pan Amsterdam Tableau Magazine

Portetten op de PAN

Het portret blijft een bijzonder genre. Soms zet het iemand op een podium en soms hebben de karakteristieke trekken van de mens meer de nadruk. PAN Amsterdam 2023 laat verschillende varianten zien. In Tableau worden

Lees verder »