Solotentoonstelling Angelica Kauffmann in The Royal Academy of Arts in Londen

Door:

Na de overweldigende grandeur van de Barok krijgt men in de 18e eeuw heimwee naar de eenvoud van de klassieken. Naar simpele vormen en structuren, zoals die op dat moment bloot worden gelegd in de archeologische opgravingen van klassieke steden als Pompeï en Herculaneum. Ook komt er in intellectuele kringen steeds meer nadruk te liggen op de wetenschap, de rede en de filosofie. Rome wordt in de eeuw van de Verlichting een ware trekpleister voor kunstenaars die, aangemoedigd door kunsthistoricus Johan Joachim Winckelman, op Grand Tour gaan om zoveel mogelijk ruïnes en klassieke beeldhouwkunst te bestuderen.  

Wonderkind

Kunstenares Angelica Kauffmann (Zwitserland, 1741) bewoog zich ook in deze kringen. Al vroeg schittert zij als een wonderkind met een groot talent in schilderkunst, waarbij zij haar vader en frescoschilder Johann Josef Kauffmann al snel voorbijstreeft. Ze studeert aan academies in Milan en Florence en ontwikkelt zich in eerste instantie tot een bekwaam portretschilder, een genre dat een vrouw in die tijd goed past.  

 

Angelica Kauffmann
Angelica Kauffman, Portret van een jonge vrouw, 1781, olieverf op doek,
130×102 cm ® Goethe House Frankfurt

Al op 21-jarige leeftijd is ze een internationaal gevierd kunstschilder, die de conventies aan haar laars lapt en de hindernissen die ze ervaart als vrouwelijke kunstenares behendig omzeilt. In 1763 reist ze voor het eerst naar Rome waar ze zich omringt met intellectuelen als Johann Joachim Winckelmann en kunstenaar Giovanni Battista Piranesi. Het is in Rome waar Angelica Kauffman zich met succes waagt aan historiestukken in neoclassicistische stijl. Dit genre, waar alleen mannen zich normaliter in specialiseerden, kreeg in die tijd de meeste waardering omdat het een hoog intellectueel niveau van de schilder vergde. Het genre was zowel bij kooplieden als academici geliefd, omdat de historiestukken een ideale wereld lieten zien met vaak een morele boodschap waar de beschouwer lering uit kon trekken. Dit in tegenstelling tot de ‘mindere’ genres als portretkunst, stilleven en landschappen, die enkel een simpele weergave zouden zijn van de werkelijkheid.  

Pionier

Na een aantal jaar verhuisde Angelica Kauffmann naar Londen, waar ze doorging met het schilderen van historiestukken, maar waar ze uiteindelijk vooral bekend werd om haar nauwkeurige portretten met een zeer realistische stofuitdrukking. Na twintig jaar keerde ze terug naar Rome met haar vader en echtgenoot en werd ze een brug tussen de kunstmarkten van Londen en Rome. Haar atelier was een centrale plek in de kunstzinnige gemeenschap van Rome. Angelica bewoog zich in de hoogste kringen en participeerde in maatschappelijke kwesties en debatten en promootte nieuw talent, met name vrouwen. Als een van de pioniers van de Verlichting en als medeoprichtster van The Royal Academy in Londen eert The Royal Academy of Arts haar deze zomer met een grote overzichtstentoonstelling.  

 

The Royal Academy of Arts | Londen  
Angelica Kauffmann  
28 juni t/m 20 september 2020  
www.royalacademy.org.uk 

Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen, meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief of abonneer je op Tableau Magazine!

 

 

 

 

 

 

Lees meer...

Rive Roshan, Trichroic Tapestries in Musée des Arts Décoratifs in 2015 foto Alessandro Brossollet

No show: ook de designwereld staat on hold.

Veel uitstel en ook regelmatig afstel, dat typeerde het afgelopen halfjaar wat betreft presentaties, tentoonstellingen en beurzen in de designwereld. Een paar mooie tentoonstellingen werden verlengd maar voor veel culturele instellingen, kunstenaars en ontwerpers was

Lees meer »