Anne Imhof — Stedelijk Museum

Door

Anne Imhof Stedelijk Museum Tableau Magazine
Anne Imhof, Eliza Douglas in Moscow, February 12, 2022. Geregisseerd door Jean-René Étienne and Lola Raban-Oliva. Met dank aan de kunstenaar, Galerie Buchholz & Sprüth Magers. Geproduceerd met dank aan Garage Museum of Contemporary Art, Moscow, Hartwig Art Foundation en Stedelijk Museum Amsterdam.

Dit najaar verandert de kelderzaal van het Stedelijk in één grote installatie. De Duitse kunstenaar Anne Imhof (1978) krijgt dan de volledige vrijheid om de grote kelderzaal van het Stedelijk Museum van 1100 vierkante meter naar haar hand te zetten. Imhof is een fenomeen. Haar combinaties van schilderijen, installaties, choreografie en muziek putten inspiratie uit kunstgeschiedenis en underground cultuur en stellen de dynamiek van macht aan de orde. Het werk is verontrustend en ongemakkelijk, en altijd indrukwekkend.

Imhof gaat in op lichamelijkheid, collectiviteit, eenzaamheid, verlangen, hebzucht, angst, schuld en boetedoening. Daarvoor zet ze verschillende media in om al onze zintuigen aan te spreken. Met het werk Faust won zij in 2017 de Gouden Leeuw tijdens de Biënnale van Venetië en haar eerdere shows in Tate Modern en Palais de Tokyo waren een sensatie. Dit wordt Imhofs eerste soloshow in Nederland plus de wereldpremière van een nieuw videowerk.

Anne Imhof: Youth 
Stedelijk Museum
1 oktober 2022 t/m 29 januari 2023

Meer lezen? Bestel een losse editie of haal hem in de winkel.

Lees meer ...

Pan Amsterdam Tableau Magazine

Portetten op de PAN

Het portret blijft een bijzonder genre. Soms zet het iemand op een podium en soms hebben de karakteristieke trekken van de mens meer de nadruk. PAN Amsterdam 2023 laat verschillende varianten zien. In Tableau worden

Lees verder »
PAN Amsterdam Tableau Magazine

Verkocht op de PAN

Elk jaar wisselen bijzondere objecten van eigenaar op PAN Amsterdam. In Tableau vertellen vijf handelaren over een opvallende verkoop van vorig jaar. Lawrence Steigrad Fine Arts Dit meesterwerk [links] van de hand van Frans Hals’

Lees verder »