AON Fine Art: verzamelen en verzekeren

Door:

Kunst op kantoor

Bij binnenkomst springt meteen een fraaie Kees van Bohemen in het oog. Schreuder – van huis uit jurist – is als adviseur bij AON Fine Art in zijn rol gegroeid. ‘Mijn baan is juist zo leuk omdat ik van kunst houd en door mijn werk dagelijks kunst zie. Mijn cliënten verwachten van mij overigens geen kennis van kunst. Die hebben zij zelf als geen ander. Je moet wel betrokken zijn en je moet begrijpen hoe de kunstwereld in elkaar zit. Bijvoorbeeld hoe de bruikleenpraktijk tussen musea werkt.’ Behalve als makelaar in kunstverzekeringen treedt Schreuder eveneens op als conservator van de bedrijfscollectie AON Fine Art. Samen met de kunstcommissie beheert hij een collectie van circa 500 werken in Nederland. ‘Dat betreft de historische collectie met onder andere zeegezichten, zoals van de 17e-eeuwse meester Bonaventura Peters, die te zien waren op TEFAF in de AON Fine Art-stand. En anderzijds is er de collectie met moderne en hedendaagse kunst van o.a. Rob Scholte, Eline de Jonge, Barbara Wijnveld, Janpeter Muilwijk en Alice Wielinga. Er is kunst gekocht om de collectie uit te breiden en daarnaast hebben we evenals veel andere bedrijven ook ontzameld. We hadden minder ruimte, meer glazen wanden en een deel stond in de opslag. Medewerkers konden voor een prix d’ami hun slag slaan. Zo hebben we ruim 200 werken van onder meer Cole Morgan en Marthe Röling verkocht aan collega’s. Het is leuk te zien dat men affiniteit heeft met kunst, ook onze CEO Marc van Nuland.”

 

AON Fine Art
Alice Wielinga, Cixi, 2011, foto op dibond, 5/5, 100x160cm

Museale werken

‘We lenen wel eens werk uit voor exposities, we laten werken geregeld taxeren, maar we verkopen niet. Dat is niet aan de orde. Wij koersen niet op waardestijging. Momenteel zijn we bezig met nadenken over een hernieuwd aankoopbeleid en hoe we dat kunnen inkleden. Support aan Nederlandse kunstenaars vinden wij belangrijk. Ondertussen fungeert onze kunst primair als inspiratiebron voor zowel medewerkers als bezoekers. Er zitten zeker museale werken bij en daarmee proberen we een prettige werkplek te creëren die alom wordt gewaardeerd. Dat beleid zie je ook bij vestigingen van Aon in andere landen. Een AON Fine Art kunstprijs hebben we nog niet maar dat is zeker een goed idee. En anders gaan we het initiatief van Tableau ondersteunen dat opkomt voor een eerlijk honorarium voor kunstenaars.’

Al 24 jaar op TEFAF

Begin maart stond Aon alweer voor de 24e keer als partner op TEFAF. Schreuder: ‘We zijn daar elk jaar om ons als marktleider te presenteren. Op dat moment is die setting de meest relevante plek ter wereld, waar veel van onze relaties bij elkaar komen. Zowel corporate clients als musea en verzamelaars. Daar moeten wij als adviseur letterlijk tussen staan. Als een noodzakelijke partij. Geen kunstinstelling kan tenslotte zonder een kunstverzekering. En vele handelaren zijn via Aon Fine Art verzekerd. TEFAF is hét podium om onze relaties bij de musea en collega’s uit andere landen te ontmoeten. Onze aanwezigheid vullen we in met ontvangsten, presentaties, rondleidingen en diners. Daarnaast deden we dit jaar een project samen met Paleis Het Loo. Het is elke keer een heel intensieve periode, ik ben er dan ook alle dagen. Voor een makelaar in kunstverzekeringen is dit zonder meer the time of the year. En als het lekker weer is wandel ik van mijn hotel naar het MECC. Als je dan voor openingstijd naar binnen stapt, van de stoep zo het hoogpolige tapijt op, dan kom je in die bubbel, in een soort parallel universum. Een magisch moment om dan alleen door die nog lege gangen te lopen en te genieten van topkunst van all over the world. TEFAF is de ultieme vorm van wat in de kunstwereld te zien is. De concentratie, het niveau, de diversiteit… en alle partijen die een rol spelen zijn erbij. Ik heb elke keer weer respect voor het kaliber van deze beurs in Maastricht.’

 

AON Fine Art
Eline de Jonge, Shadows of Paris, 2009, acryl op doek,
120x120cm

Belang bij kunst

Zelf noemt Schreuder zich meewerkend voorman van het team dat zich volledig richt op iedereen die belang heeft bij kunst: van musea en kunst- en antiekhandel tot veilinghuizen, galerieën, corporate en private verzamelaars. ‘Voor die laatste groep hebben we een apart team dat zich richt op hun totale belangen, dus ook het tweede huis, de classic car en natuurlijk de kunst in huis. Zelf richt ik mij op de professionele kunstwereld en omvangrijke private kunstcollecties die semi-museaal zijn. Binnen AON is Fine Art al heel lang een serieuze niche. Al in 1926 deden we de Jan Steen-tentoonstelling in De Lakenhal, een relatie met wie we bijna een eeuw samenwerken. Dat illustreert onze niche. Als risico- en verzekeringsadviseur adviseren wij dus over óf je iets verzekert, zo ja hoe, en ten derde bij welke verzekeraar. Een polis opstellen dat kan iedereen, maar onze business gaat om de processen.

Lees het artikel AON Fine Art: verzamelen en verzekeren verder op de volgende pagina!

,

Bij de musea zien we tentoonstellingstrajecten die soms vele jaren van tevoren beginnen. Met eisen van bruikleengevers, het aanvragen van indemniteitsgarantie bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, het samenwerken met registrars en het inzetten van ons internationale netwerk van specialisten. Zo doen onze Amerikaanse collega’s de MET in New York, en onze Spaanse collega’s het Prado. De kern is: wat is het belang en het risico? Dan is de oplossing een toegesneden polisdekking. Daar komt heel wat bij kijken. Kunstverzekering is een van de meest advies-intensieve vormen van verzekeren.’

 

AON Fine Art
Jan Ros, Caravan, 2006, olieverf op paneel, 65x90cm

Schade aan kunstwerken

Hoe verzeker je schade aan kunstwerken? ‘Schade kan door vele oorzaken ontstaan. Tijdens transport maar ook door bezoekers. Bekend is het verhaal van de Gazing Ball van Jeff Koons in de Nieuwe Kerk. Die wilde dat werk beslist niet achter glas. Dan zou het effect maar verloren gaan. Een beveiliger erbij moest voldoende zijn. Toch zag een bezoeker in een split second kans het aan te raken en de Gazing Ball brak in duizend stukken. Schade! Tja, dat is voor ons all in the game. Kijk, de verzekeraars zien natuurlijk risico’s bij een tentoonstelling, maar onderkennen ook het belang van de beleving van de bezoeker. En bovenal geldt dat musea er alles aan doen kunst goed te behouden. Wij zijn zo in staat om het risico in die vorm te verzekeren, zodat het museum zijn kerntaak kan uitvoeren: het laten zien van kunst. En dat accepteren verzekeraars. Kunst moet toegankelijk blijven is de gedachte. De menselijke maat blijft belangrijk voor musea. En ja, dan komt het een keer voor dat er schade ontstaat. Zoals bij een bedrijfscollectie door toedoen van een schoonmaker die met een gemeen sopje per ongeluk een sculptuur beschadigt. Dat heet in verzekeringsjargon: een van buiten komend onheil. Dat is gedekt onder een goede kunstverzekering, waarbij zowel restauratiekosten als eventuele waardevermindering en in het ergste geval totaal verlies worden vergoed.’

Natuurrampen

Bij bedrijfscollecties spelen ook andere specifieke risico’s. ‘Je maakt mee dat werken plotseling vermist zijn. Verplaatst, opgeborgen, ontvreemd, weggegeven bij een jubileum. Dat wordt niet altijd goed bijgehouden. Dan willen we wel weten wat er gebeurd is. Vermissing van kunstwerken die pas blijkt bij periodieke inventarisatie, daar kun je geen dekking voor afgeven. Sowieso is adequate registratie van de collectie heel belangrijk. Je moet je belangen kunnen aantonen. De risico’s zijn dus divers. Daarom zijn kunstverzekeringen op basis van all-risk. In beginsel is alles wat het kunstwerk overkomt gedekt, ook natuurrampen als aardbevingen en overstromingen. Er zijn enkele uitsluitingen, waaronder de algemene geldende van kernrampen en oorlog.’

Van spijker tot spijker

‘Daarnaast zijn er meer specifieke uitsluitingen: eigen gebrek, geleidelijk werkende invloeden en confiscatie. En dekking van transport en verblijf geldt van spijker tot spijker. Dus vanaf het moment dat je het kunstwerk van de muur haalt, gaat de verzekeraar het risico dragen. En als kunst gestolen wordt, dan is dat uiteraard ook gedekt. Als het er niet naar uitziet dat het werk op korte termijn terug te krijgen is, dan wordt de afgesproken verzekerde waarde uitgekeerd. En als het werk ooit terugkomt dan is het eigendom van de verzekeraar geworden. In goede voorwaarden staat dan het eerste recht van terug- koop voor de oorspronkelijke eigenaar.

 

AON Fine Art
Client director bij AON Fine Art Marcel Schreuder voor een 
schilderij van Marjolein Landman, Second Planet II, 2010

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen in de kunst? Abonneer dan op Tableau Magazine!

Lees meer...

Rive Roshan, Trichroic Tapestries in Musée des Arts Décoratifs in 2015 foto Alessandro Brossollet

No show: ook de designwereld staat on hold.

Veel uitstel en ook regelmatig afstel, dat typeerde het afgelopen halfjaar wat betreft presentaties, tentoonstellingen en beurzen in de designwereld. Een paar mooie tentoonstellingen werden verlengd maar voor veel culturele instellingen, kunstenaars en ontwerpers was

Lees meer »