De Biënnale van Venetië staat deze editie in het teken van How will we live together? en wordt gecureerd door Cecilia Alemani. De kunstbeurs vindt plaats van 23 april t/m 27 november 2022 (een maand langer dan de voorgaande edities) en valt nu samen met Documenta in Kassel die gehouden wordt van 18 juni t/m 25 september 2022.
Nederlandse inzending
De Nederlandse inzending blijft Melanie Bonajo. Een internationale jury (waaronder Kate Bush, curator van Tate Modern, Ugochukwu-Smooth Nzewi, curator MoMA en Stijn Huijts, directeur Bonnefantenmuseum) maakte een selectie uit een longlist van kunstenaars en curatoren die zich voor eerdere edities van de Biënnale van Venetië aangemeld hebben. De geselecteerden presenteerden daarna een globaal plan aan de jury. De jury besloot daarop unaniem dat Melanie Bonajo Nederland voor de 59e editie van de Biennale van Venetië mag vertegenwoordigen. Bonajo werkt samen met een curatorenteam bestaande uit Maaike Gouwenberg, Geir Haraldseth en Soraya Pol.

Melanie Bonjano niet in het Rietveld Paviljoen
Het Mondriaanfonds kondigde eerder al aan dat er voor deze editie gekozen is voor een andere locatie dan het gewoonlijke Rietveld Paviljoen. Daarbij gaven ze Bonajo vrije hand in de keuze van een andere locatie in Venetië. Bonajo koos uiteindelijk voor Chiesetta della Misericordia, een 13e-eeuwse kerk die wordt verhuurd voor tentoonstellingen en evenementen. Directeur Eelco van der Lingen: ‘Een spannende kunstenaar op een spannende plek. De Chiesetta della Misericordia is een weelderig gebouw middenin de stad. Ik kijk ernaar uit hoe dat zich gaat verhouden tot het weelderige oeuvre van Melanie Bonajo.’
Voor de Biënnale van Venetië zal Bonajo een nieuwe film maken, die samen met een publicatie wordt gepresenteerd in een veelomvattende setting. De film speelt in op het thema How will we live together? Het globale plan dat ze de jury voorlegde: ‘In Venetië eist Bonajo het lichaam op en haalt het uit de klauwen van het kapitalisme. Mel* neemt je op in The New Intimacy Movement. Ze daagt je uit om het lichaam opnieuw te erkennen en verkennen als middel voor connectie, intimiteit, aanraking en veiligheid. Je wordt meegevoerd in avonturen die alle zintuigen prikkelen; feeling is a form of intelligence, think through touch.’
Het Rietveld Paviljoen komt in 2022 niet leeg te staan, maar wordt voor de aankomende editie van de Biënnale verhuurd aan Estland. Van der Lingen: ‘Het is voor ons goed om voor een keer uit deze comfortzone te stappen en om te kijken welke vrijheid het oplevert als we buiten de muren van het paviljoen treden. Dit geeft de Nederlandse inzending ook de kans tot een plan te komen waarbij geen rekening gehouden hoeft te worden met de context van Rietveld, het paviljoen of de Giardini.’
* mel is het persoonlijk voornaamwoord dat Melanie Bonajo gebruikt voor een niet exclusief mannelijke of vrouwelijke genderidentiteit.
Voor meer informatie ga naar: www.labiennale.org of www.mondriaanfonds.nl
Op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van kunst? Meld je dan nu aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief of abonneer je op Tableau Magazine!