Column Collect: een zomer vol talent

Door

Graduation Shows Afstudeershows Afstudeertentoonstellingen Kunstacademies Tableau Magazine
Impressie Eindexamen tentoonstelling HKU. Foto: Saffron Pape.

Deze zomer vindt de Biënnale van Venetië plaats, dé kans bij uitstek voor kunstliefhebbers, verzamelaars en professionals om de laatste ontwikkelingen binnen de hedendaagse kunstwereld te ontdekken. De Biënnale is niet alleen artistiek inhoudelijk een belangrijk ijkpunt in de kunstwereld, de oplettende kijker haalt hier ook veel informatie over de (toekomst van) de kunstmarkt op.

Veel kunstenaars die door de Braziliaanse curator Adriano Pedrosa zijn uitgenodigd om werk te tonen in de grote groepstentoonstelling in de Arsenale zullen de jaren erop te zien zijn in de toonaangevende musea én op de grote kunstbeurzen: deze biënnale geeft het CV van een kunstenaar een flinke boost.

Graduation Shows

Voor wie deze zomer dichter bij huis blijft zijn de eindexamenexposities van de Nederlandse kunstacademies een must see. Elk jaar tonen de afstuderende studenten van alle afdelingen het resultaat van vier jaar lang onderzoek, experiment en keihard werken. De Graduation Shows zijn voor de kersverse kunstenaars vaak het allereerste moment dat zij hun werk delen met de wereld buiten de muren van de academie. De mini-tentoonstellingen die de kunstenaars hier maken zijn dan ook traditiegetrouw een goede plek voor galeriehouders om vers talent te ontdekken waarmee ze – soms op projectbasis, soms structureel als onderdeel van hun ‘stal’ – willen gaan samenwerken. Ook voor de privéverzamelaar, de grote bedrijfscollecties en zelfs de musea zijn de eindexamenshows een vast onderdeel van de kunstagenda.

De Graduation Shows zijn een goed moment om te peilen wat er leeft onder jonge kunstenaars, zo zijn er elk jaar wel een aantal trends of tendensen op te merken. De afgelopen jaren nam keramiek een enorme vlucht en werd er daarnaast ook steeds meer gewerkt met andere ‘ambachtelijke’ materialen, zoals wol, textiel en glas. De fine arts studenten met een voorliefde voor schilderen grepen terug op expressieve en een tikje naïeve realistische schilderkunst, wat aansluit bij de hang naar herkenbaarheid en tactiliteit.

De grote Nederlandse kunstacademies leveren jaarlijks een interessante lading nieuwe kunstenaars, waarbij elke academie een eigen expertise heeft

Dat de grote Nederlandse kunstacademies jaarlijks een interessante lading nieuwe kunstenaars afleveren staat buiten kijf, maar tussen deze opleidingen is een grote verscheidenheid. De Gerrit Rietveld Academie staat bekend om de alumni die uitstekend conceptueel kunnen denken en een autonome praktijk hebben. De presentaties die hier te vinden zijn, zijn dan ook vaak geworteld in onderzoek en wars van tierlantijnen. Het zijn presentaties waar de kijker soms flink wat moeite in moet stoppen om het optimaal te ervaren, hetgeen dan wel weer beloond wordt met vernieuwende inzichten.

De Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag (KABK) staat bekend om haar uitstekende fotografieafdeling, waar naast autonome fotografen jaarlijks een aantal interessante documentaire-fotografen afstudeert. Deze veel praktischere insteek is ook te zien in het resultaat: het zijn toegankelijke presentaties die tot in de puntjes zijn uitgewerkt en vaak linea recta een galerieruimte in zouden kunnen. Ook de fine arts afdeling van de KABK staat hoog aangeschreven en toont altijd een interessante mix van hardcore schilders, experimentele installatiekunst en fijnzinnige tekenaars. Vergeet bij deze academie vooral de afdeling ‘fashion & textile’ niet, waar draagbare mode en autonome textielwerken, zoals wandkleden, hand in hand gaan. De Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU) is hofleverancier van top-schilders. De afdeling fine arts is al jarenlang dé plek voor kunstenaars die het liefst met verf en penseel werken. In de oude meubelfabriek van Pastoe vind je hier de laatste stand van zaken op het gebied van de nieuwste schilderkunst.

De nieuwe Mondriaan

Naast het ontdekken van nieuw talent en ontwaren van tendensen, zijn de eindexamenshows voor verzamelaars een mooie manier om hun collectie uit te breiden: deze kunstenaars staan aan de start van hun carrière, wat betekent dat hun werk – mits nog beschikbaar, er zijn altijd andere kapers op de kust – nog heel betaalbaar is. Zij hebben immers nog geen galerie en geen bewezen staat van dienst die tot astronomische prijzen leidt. Met een goed oog en een klein beetje geluk vind je deze zomer in een van de tot tentoonstelling omgebouwde leslokalen wellicht de nieuwe Frida Kahlo of Piet Mondriaan.

Nadine van den Bosch is kunsthistoricus en co-founder van Young Collectors Circle, hét platform voor startende kunstverzamelaars. Daarnaast werkt ze als curator en kunstadviseur voor diverse (bedrijfs)collecties en is ze columnist en tekstschrijver.

Meer lezen? Neem een abonnement of koop een losse editie in de winkel.

Lees meer ...