Column Collect: kunstbeurzen

Door

UNSEEN 2021, Hanna Rédling, Moon Motel, 2021, videoinstallatie in de sectie Unbound

In de agenda van menig verzamelaar spelen kunstbeurzen een centrale rol. Het zijn niet alleen evenementen waar reikhalzend naar wordt uitgekeken, de beurzen fungeren ook als ijkpunten op de kalender. Na twee roerige jaren waarin noodgedwongen uitstel en afstel van menig kunstevent aan de orde van de dag was, blikken we vooruit op een periode waarin Art Basel weer traditiegetrouw in juni plaatsvindt en we ons, dichter bij huis, in september kunnen verheugen op Unseen.

LOKAAL VERSUS GLOBAAL

De invloed van de corona-crisis op het beurslandschap reikt echter verder. Verzamelaars zochten het de afgelopen periode steeds vaker dicht bij huis en bezochten kunstbeurzen die een nationaal of regionaal aanbod brachten. De focus verschoof van mondiaal naar lokaal, wat de aandacht voor Nederlandse galeries en in Nederland wonende en werkende kunstenaars ten goede kwam. Niet voor niets meldden veel galeries recordomzetten ondanks het ontbreken van de grote, internationale kunstbeurzen. Deze hernieuwde waardering voor wat van dichtbij komt, is ook terug te zien in het succes van de afgelopen edities van de op de Nederland en België georiënteerde beurs Art Rotterdam en de recent opgerichte kleinschalige boutiquebeurs Art Island. Het gemis aan verzamelaars uit andere werelddelen werd – naast de online sales – gecompenseerd door een steeds verder groeiende, enthousiaste schare Nederlandse kunstkopers.

PROFILERING

Deze hernieuwde aandacht voor nationaal talent gaat gepaard met het succes van kunstbeurzen met een scherp profiel. In Nederland weten designliefhebbers OBJECT te vinden, staan fotografieverzamelaars gereed voor Unseen en kunnen spotters van opkomend talent hun hart ophalen bij UNFAIR. Beurzen met een internationalere scope zoals TEFAF en BRAFA verwelkomen verzamelaars met een voorliefde voor oude meesters en antiek en Art Basel blijft dé bestemming voor eenieder die de meest recente ontwikkelingen in de top van de internationale kunstwereld wil ontdekken. Ook beurzen die zich toeleggen op nieuwe media hebben een vaste plek op de beurskalender verworven. Zo toont LOOP Barcelona al ruim twintig jaar uitsluitend videokunst en liet nieuwkomer Around Video Fair in tientallen hotelkamers in Lille een frisse blik op de bestaande beurs lay-out zien.

SATELLIETEN

Een prettige bijkomstigheid van de aantrekkingskracht van deze grote beurzen is het ontstaan van satellietbeurzen en side-programma’s. Hoewel het uitkammen van een beurs een aardige tijdsinvestering vergt, is het zeker moeite waard om ook buiten de beursvloer kunst te gaan kijken. Zo leidt openlucht tentoonstelling Art Basel Parcours je naar ongebruikelijke plekken in de stad. Hier waren bijvoorbeeld sculpturen – die tegelijkertijd op de beurs zelf voor riante bedragen te koop waren – casual op de luxe bedden van een high-end beddenwinkel in het oude centrum van Basel gedrapeerd.
Parallel aan de prestigieuze kunst en antiekbeurs TEFAF, een van de weinige momenten in het jaar dat verscheidende privé- jets op Maastricht Airport neerstrijken, opent bijvoorbeeld de Jan van Eyck Academie de deuren voor het publiek. Deze plek waar jonge kunstenaars hun studio openstellen, vormt een interessante tegenhanger van de blue-chip galeries en de gerenommeerde kunsthandelaren op de beursvloer.

MARKT EN MUSEA

Daarnaast verrijzen ten tijde van de gerenommeerde grote beurzen in dezelfde stad steevast een aantal kleinere beurzen. Zo zijn er parallel aan Art Basel Miami al zo’n vijftien kleinere beurzen te vinden, van underground tot high-end. Ook de musea pakken traditioneel groots uit tijdens een beurs, om zo de omvangrijke groep kunstliefhebbers die de stad aandoet te verleiden tot een bezoek aan hun instituut. Interessant voor de verzamelaar is de wisselwerking tussen de museale presentaties en de beurzen. Wanneer er een groot retrospectief van een kunstenaar in het museum te zien is, dan kan men er de klok op gelijk zetten dat dezelfde kunstenaar volop te zien (en te koop!) is op de beursvloer. Met enig vooronderzoek valt daarom te voorspellen welke namen te zien zullen zijn op dé toonaangevende beurzen als Art Basel en Frieze. Zo zal de oplettende kunstliefhebber na een bezoek aan de Biënnale van Venetië veel kunstenaars herkennen op de beurzen die in de zomer en in het najaar plaatsvinden. Een interessante ontwikkeling waarbij de keuzes van vooraanstaande instituten en curatoren doorwerkt in de competitieve kunstmarkt.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws op het gebied van kunst? Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief!

Lees meer ...

Rafaël. Een legende

The National Gallery in Londen eert Rafaël met een grote tentoonstelling van zijn complete oeuvre. Het grote publiek krijgt daarbij voor het eerst te zien dat hij zoveel meer was dan alleen een schilder. Het

Lees verder »

BRAFA 2022

Grandioos. Zonder meer de beste omschrijving van BRAFA 2022. En groots vanwege de nieuwe locatie in Brussels Expo, in het monumentale gebouw uit 1935 dat in al zijn grootsheid nog fraaier oogt door de zee

Lees verder »