Column Romantiek: Ars longa, vita brevis, met dank aan Instagram

Door

Jop Ubbens Tableau Magazine
Adrianus van Zeegen (1881-1966), Boom, gesigneerd en gedateerd 1915, olieverf op doek, 45,5x31,5cm

Iedereen weet het. Iedereen stelt zich er ook op in. Want vanaf half juli tot en met eind augustus ligt de kunstmarkt min of meer op zijn gat. Er gebeurt op ons gebied vrij weinig. Er zijn bijna geen belangrijke veilingen of toonaangevende beurzen. De verzamelaars zijn met vakantie en hebben hun gedachten bij booze, boot en buitenhuis. Aan kunst wordt nauwelijks gedacht. Alleen af en toe een verplicht museumbezoek. Dat is helemaal niet erg. Zo is het al jaren. De handel ligt hoe dan ook stil. En toch zijn er uitzonderingen (die de regel dus bevestigen).

In een grijs verleden had ik een collega bij Christie’s die beweerde dat juist deze maanden gunstig waren om bizz binnen te halen. De concurrentie sliep tenslotte, of was op reis naar verre streken. En soms slaag­ de hij er inderdaad in iets boeiends binnen te slepen, maar meestal niet want er was ook teveel plezierige afleiding bij de potentiële verkopers.

Schatgraven op het strand

Aan de koopkant is er, met dank aan bijvoorbeeld Instagram, soms nog wat te halen. In de zomer­ maanden kocht ik vanaf het strand in Cascais Portugal een bizar naakt uit 1890 van Jacobus van Looy (1855-­1930), terwijl ik daar toevallig zijn nieuwste biografie geschreven door Marco Daane las.

In de loeiende hitte op het pittoreske Piazza Umberto I op Capri, nippend aan een ristretto, liet mijn scherm een ongewone aquarel met een voorstelling van Friese doorlopers zien. Het werkje was van de relatief onbekende Dordrechts tekenaar Bartolomeus Bonket (1767­-1838). Ik viel meteen voor de grappige voorstelling en kocht het zonder na te denken: waar kleine meesters groot in zijn.

Ook hapte ik toe op een fraai abstract stilleven van de Italiaan Ermanno Besozzi (1912­-1986) uit 1958 dat mij op het sociale medium vanuit Biarritz werd aangeboden. En zo ging het maar door. Dagelijks werden mij naast rommel en rotzooi ook meer dan interessante zaken voorgelegd. Een buitensporige, academische tekening van alleen een oor vervaardigd door de Haagse petit maître Jacob Storm kon ik niet laten liggen. Het grote blad sprak mij op foto meteen aan. En ik sloeg ogenblikkelijk toe.

“In de loeiende hitte op het pittoreske Piazza Umberto I op Capri, nippend aan een ristretto, liet mijn scherm een ongewone aquarel met een voorstelling van Friese doorlopers zien.”

Evenmin kon ik de ver(f )leiding weerstaan een avantgardistisch werkje van een boom geschilderd in 1915 door kunstzinnige mafkees de late symbolist Janus van Zeegen (1881-­1966) aan te schaffen. Alles van foto’s. Inmiddels heb ik de werken thuis. In het echt vallen ze allerminst tegen. Sterker nog zij vervullen mij met grote blijdschap. Daarmee wil ik zeggen dat kopen online zo gek nog niet is. Wel is het van belang van te voren duidelijke (detail) foto’s van de voor­ en achterkant op te vragen, evenals een conditierapport. Ook de herkomst kan doorslaggevend zijn. Dan kan het onderhandelen over de prijs beginnen. Dit alles op basis van vertrouwen en met in het achterhoofd de continuïteitsgedachte. Het is een prettige vakantiebezigheid en de verkopende partijen verkeren in de vrijetijds mood met een hogere gunfactor dan tijdens het hoogseizoen.

Uiteindelijk is er niets avontuurlijker en opwindender dan te schatgraven naar verse kunstzinnige vondsten; trouvailles die vooral op grond van een ongewoon beeldmotief onderscheidend zijn binnen het oeuvre van een of andere kunstenaar. Wat een luxe om via Instagram vanaf strand, plein of terras op buitenissige schilderijen te stuiten. Zodoende maakt het niet veel uit of de kunstmarkt in juli en augustus stil valt. Het werk kan gewoon doorgaan. Een heerlijk gevoel.

Jop Ubbens Art Advisory adviseert particuliere verzamelaars, connaisseurs en culturele instellingen op het gebied van 19e- en 20e-eeuwse Europese en exotischeschilder- en tekenkunst. Ook geeft hij raad bij het samenstellen, sublimeren of afstoten van een collectie.

Meer lezen? Neem een abonnement of koop een losse editie in de winkel.

Lees meer ...