Come Alive

Door

Come Alive, AESF - Inverso Mundus, 2015
AESF - Inverso Mundus, 2015

Come Alive laat de verbindende kracht van erotiek zien. De entree bestaat uit een gordijn met daarop twee benen, daartussen is de ingang. Dan begint de expositie met een ruimte waarin alles pulseert en beweegt. De toon is gezet: COME ALIVE zal je niet onberoerd laten. 

In het gebouw waar vroeger keiharde munten werden geslagen, heerst deze zomer zachtheid en erotiek. Curator Ine Gevers – bekend van Niet Normaal, Hacking Habitat, Robot Love en Fake Me Hard – zet hier opnieuw een grote thematische expositie neer. Dit keer is het onderwerp erotiek als levenskracht. Morgan Catalina, holistisch sekseducator, is co-curator. De tentoonstelling doet een beroep op alle zintuigen en zet in de eerste ruimte – een sensuele installatie van Mette Sterre – meteen het lichaam aan. De expositie trilt, gonst, geurt en tintelt. Het moet een zinderende ervaring worden die de bezoeker omarmt en verleidt. COME ALIVE onderzoekt erotiek als een positieve levenskracht die in overvloed aanwezig is, niets kost en zorgt voor verbinding 

Contact 
Natuurlijk hangt het thema in de lucht na twee jaar corona, maar het sluit ook naadloos aan bij de reeks thematische tentoonstellingen die Gevers sinds halverwege de jaren 90 maakt. Daarin is duidelijk een rode draad te herkennen van intermenselijk contact en de verbinding tussen kunst en maatschappij. Dat begon in 1994 met Ik + de Ander in de Beurs van Berlage. Gevers: ‘Het was een van de eerste exposities van geëngageerde kunst, buiten de white cube. Die lijn heb ik doorgetrokken en ook altijd met partners buiten de kunstwereld. Toen met het Rode Kruis, later met de Nationale Ombudsman, nu met de GGD. Het is interessant om de kunst met de echte wereld te verbinden, want daar haalt de kunstenaar zijn inspiratie vandaan en daar krijgt het betekenis.’ 

Ze kiest thema’s die urgent zijn, maar eigenlijk hebben ze net als de eerste nog steeds te maken met ik en de ander. Samenleven, inclusie en diversiteit, niet denken in hokjes. ‘Dat gaat uiteindelijk ook over jezelf, want je hebt niet één indentiteit maar meerdere, het is vloeibaar en verandert gedurende je leven.’ Het gaat steeds over verbinding zoeken. En over de invloed die technologie daarop heeft. De exposities wisselen van toon, soms is de blik pessimistisch, dan weer meer positief.  
‘Fake me Hard (2021) was meer dystopisch, over fake news, over hoe corona en de greep van big tech elkaar versterken. Eerder bracht Hacking Habitat heftige thema’s als gegijzeld worden door technologie, privacy ter sprake. Robot Love (2018) zocht de verbinding en ook COME ALIVE is een verlangen naar contact. Na twee jaar afstand houden en digitaal communiceren schreeuwt de wereld om één grote orgie. Sex is echt een thema nu.’ 

Martin en Inge Riebeek, Aja Jaques, Berlijn, uit de serie Essentials, 2010-heden

Geen schaarste maar overvloed
Maar COME ALIVE gaat niet alleen om sex. Erotiek is veel breder dan dat. Aanraking maar ook fysiek tegelijk dezelfde ervaring delen. Het gaat erom dat we verbinding en intimiteit nodig hebben om sterk te blijven. Het geeft energie. Die connectie is nodig, want aan de andere kant zorgen covid, oorlog en de klimaatcrisis voor veel onzekerheid. Gevers: ‘Erotiek en bestaansonzekerheid zijn twee kanten van dezelfde medaille. Samenzijn is een noodzaak, door erotiek herken je ook andere momenten van aanwezigheid en verbinding.’ Als voorbeeld noemt ze de film van Zoï Tatopoulos. In een vervallen fabriekspand danst een groep jongeren. De kracht en energie die zij uitstralen overstijgen de kwetsbaarheid van een individu en vullen de hele ruimte. Dezelfde kracht van een gezamenlijke fysieke beleving onderzoekt ook de groep ORGIE, van wie een performance film te zien is en enkele live events. Erotiek gaat ook over overvloed en uitbundigheid, het is een warme energie die gedeeld kan worden. Een positief antwoord op het economisch denken dat op schaarste gebaseerd is.  

COME ALIVE is een mix van zeer uiteenlopende werken, die vaak op beleving gericht zijn: geur, trillingen, performances, games, screenings, interactieve sculpturen en installaties. Ook inhoudelijk zijn de werken veelzijdig. Kritisch op de onderdrukking van vrouwen, op hokjesdenken en vooroordelen. Sensueel ook, bijvoorbeeld in de installatie Yes Please van Company New Heroes. Een roze cocon die je kunt betreden en waar je erotische fantasieën van anderen kunt beluisteren. En Oscar Peters maakt een nieuw werk dat met de vorm van een broodje worst aandacht vraagt voor de prestatiedruk op mannen als het over sex gaat. Zo bevraagt en deelt de tentoonstelling verschillende posities in erotiek en in bredere zin samen leven. Van het kunstenaarscollectief AES+F bijvoorbeeld is de film Inverso Mundus uit 2015 te zien. Inverso Mundus fantaseert over een wereld waarin de onderdrukten macht krijgen en ook de hiërarchie tussen mensen en andere wezens op z’n kop staat, eindigend in een poëtische samensmelting van soorten.  

Eenheid 
Verbinding zoekt de tentoonstelling ook letterlijk. Er zijn kietel-huiswerkopdrachten om te oefenen in contact maken en diverse kunstenaars(groepen) trekken met kleine events de wijk in. Martin en Inge Riebeek maken in de wijken Lombok en Oog in Al nieuwe opnamen voor hun filmreeks Essentials, waarin ze over de hele wereld mensen op straat vragen wat voor hen nu echt belangrijk is in het leven.  
COME ALIVE doorkruist alle lagen van de bevolking, culturen en geaardheden. Ook daarin is het veelzijdig, zonder op de verschillen te willen focussen. Juist het tegenovergestelde. Door verschillende perspectieven te laten zien en samen te brengen, breekt de tentoonstelling actief hokjes af. Het laat vooral zien hoe erotiek als universele levenskracht voor iedereen hetzelfde betekent: energie en verbinding. Iets dat in deze onzekere tijden zeer welkom is. Het wordt een warme zomer. 

COME ALIVE, The Power of Pleasure  3 juni-31juli 2022 
Het Nieuwe Muntgebouw – Muntkade 90, Utrecht 
COME ALIVE, The Power of Pleasure

Op de hoogte blijven van interessante highlights? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

Lees meer ...

Manifesta 15 Tableau Magazine

Manifesta: meer dan kunst

Kunst kan een ander verhaal vertellen. Het kan verbinden. Dat is de vaste overtuiging van Hedwig Fijen, oprichter en directeur van Manifesta. Manifesta werd opgericht in de jaren 90, toen na de val van de

Lees verder »
Kunstmarkt Jeannette ten Kate Tableau Magazine

Onzekerheid op de kunstmarkt

De politieke en sociale situatie in de wereld heeft ook zijn weerslag op de kunstmarkt. Wat de gevolgen daarvan zijn, is lang niet altijd vanzelfsprekend en ook niet eenduidig te verklaren. Maar dat we naar

Lees verder »