Deborah Poynton in Drents Museum

Door

Deborah Poynton, Little Girl Lost 2, 2018, olieverf op doek, 85x110cm Deborah Poynton

De Zuid-Afrikaanse kunstenaar Deborah Poynton (1970) verrast bezoekers in de Abdijkerk van het Drents Museum met haar monumentale schilderijen, die zij tussen 2008-2020 maakte. Door objecten, figuren en elementen uit de natuur bij elkaar te plaatsen, creëert Poynton een nieuwe werkelijkheid. Tegelijkertijd zijn er verwijzingen naar het alledaagse leven en andere kunstenaars te bespeuren, resulterend in een symbolisme dat verleidelijk en onheilspellend is. Haar werken raken aan thema’s zoals plaats en niet-plaats, droom en werkelijkheid, aantrekking en afstoting. Zelf zegt Poynton hierover: ‘Uiteindelijk is een schilderij een schuilplaats, een huis, een vitrine, een folly, een picknickdeken, zelfs een serie clichés, waarin ik mijn spelletjes kan spelen en me veilig kan voelen.’ Speciaal voor deze tentoonstelling schildert Deborah Beyond Belief (2019-2020) dat iets weg heeft van een altaar. Er zijn enerzijds verwijzingen naar het geloof te vinden zoals de figuren van Adam en Eva, de aap als vleesgeworden duivel en de zichzelf opofferende pelikaan als een middel- eeuwse Christus. Anderzijds verraadt de titel dat het schilderij niet religieus bedoeld is. Er is juist geen sprake van een moreel kader. Poynton vraagt zich daarbij af: ‘Geloven we in in persoonlijke verhalen, goede en slechte beelden, symbolisme, schoonheid? Kunnen we onszelf plaatsen in de verwarrende, oneindige wereld?’ Het werk is zo complex en gelaagd als het leven zelf; haar kunst houdt ons overduidelijk een spiegel voor.

Een ander indringend werk is The Labours of Hercules (2017) dat een zelfportret van de kunstenaar vormt. Er ligt een figuur in elkaar gekrompen op een kleed dat gemaakt is van een landschap of een landschap dat verfrommeld is tot een kleed. Zou het gaan over de haast obsessieve-meditatieve relatie die Poynton met haar schilderijen heeft? Dit soort interpretaties laat de kunstenaar graag aan de kijker over. Hoewel in Little Girl Lost 2 (2018) de kunstenaar zelf niet zichtbaar is, gaat dit werk over haarzelf. Wie goed kijkt ziet een schilderij in een schilderij. De slang bewaakt als het ware de ingang naar haar schuilplaats. Hier zien we haar woorden terug dat kunst maken een veilige haven is. De kunstenaar neemt de bezoeker van de tentoonstelling mee in haar wondere wereld.

Drents Museum
t/m 3 oktober 2021
www.drentsmuseum.nl

Wil je op de hoogte blijven van alle interessante tentoonstellingen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief of abonneer je op Tableau Magazine!

Lees meer ...