Design Dialoog: Carole Baijings en Nynke Tynagel

Door

Carole Baijings Nynke Tynagel Jeroen Junte Tableau Magazine
Portret Carole Baijings door Myrthe Giesbers | Portret Nynke Tynagel

Op het eerste gezicht lijkt het een wereld van verschil: de drukke grafische ontwerpen van Nynke Tynagel en de minimalistische objecten van Carole Baijings. In hun werkwijze zijn echter de nodige parallellen te ontdekken en kleur speelt bij beiden een belangrijke rol.

Het is misschien even zoeken naar de overeenkomsten tussen productontwerper Carole Baijings (1973) en grafisch vormgever Nynke Tynagel (1977). De geïllustreerde composities van Tynagel zijn opgebouwd uit alledaagse gebruiksvoorwerpen als een strijkbout of liniaal die zijn gestript tot hun essentie. Het zijn collages vol cartooneske archetypen in uitgesproken kleuren – als in een designvariant van popart. Baijings ontwerpt ruimtelijk objecten die juist elegant en eigentijds ogen. Allesbehalve archetypes dus. Haar stoelen en vazen maar ook zonnebrillen en zelfs sieraden hebben ranke vormen, op het minimalistische af. De sprankelende kleuren verschieten van licht naar donker of van glanzend naar mat.

De twee generatiegenoten zitten in de studio van Baijings, op een industrieterrein aan de rand van Amsterdam. Hier wordt gevoeld, geluisterd en gekeken maar vooral geëxperimenteerd en vernieuwd. De lange werktafel ligt vol stof samples, in kleur verschietend van diepblauw en donkerrood naar beige en fris geel. Ook op tafel liggen schetsboeken en houten panelen die zijn bestreken met verschillende banen verf; door de kleuren heen is de houtnerf nog net zichtbaar. Tegen de muren staan stellingkasten gevuld met nog meer schaalmodellen, reepjes karton die in ronde organische vormen zijn gevouwen en dozen met allerhande materiaalstalen en kleurstudies.

Carole Baijings Nynke Tynagel Jeroen Junte Tableau Magazine
Carole Baijings, 2m2 Flowerfield, 2022 gepresenteerd door Thomas Eyck

Thinking hands

‘Wij werken hier met thinking hands’, vertelt Baijings. Ze doelt op een onderzoekende, intuïtieve manier van werken. ‘We mengen onze eigen kleuren. Ook maken we materialen. Wat gebeurt er met een pigment als je het op hout of op glas aanbrengt?’Van alle producten wordt eerst een schaalmodel gemaakt, of liever nog een prototype op ware schaal. Pas daarna overlegt ze met haar opdrachtgevers, veelal grote merken in de interieurindustrie. De ‘atelier-manier-van-werken’, noemt zij dit ontwerpproces. ‘Dit is een ambachtelijke werkplaats maar ook een geavanceerde studio en een bibliotheek met mijn persoonlijke archief.’

Tynagel lacht: ‘Ik werk ook in zo’n rommelige omgeving, maar dan in m’n eentje op mijn desktop. Ik doe alles digitaal en gebruik feitelijk alleen het programma Illustrator. Daarin heb ik allerlei beelden opgeslagen. Bij opdrachten krijg ik vaak al een thema voor mijn composities aangereikt en dan zoek ik daar iconische beelden of voorwerpen bij.’ Bij vrij werk verloopt de beeldenjacht intuïtiever. ‘Ik begin dan met een wit scherm en heb nog geen idee hoe of waarmee ik dat zal vullen. Al doende kom ik vanzelf op ideeën, een beetje zoals jouw thinking hands.’ Baijings knikt begrijpend.

Waar Baijings met haar productontwerpen vaak rekening moet houden met strikte briefings en bestaande doelgroepen daar kan Tynagel de teugels van haar fantasie laten vieren. ‘Elk beeld dat ik intrigerend vind, kan ik mij toe-eigenen.’ De digitale composities van Tynagel krijgen vaak een materiële uitvoering. Dat kan een behang, vloerkleed of stofpatroon zijn maar ook een glas-in-loodraam of een inge- lijste print. ‘Veel mensen hebben dat werk dan al online gezien. Dat vind ik leuk van deze tijd, dat de grenzen tussen digitaal en fysiek, en tussen on- en offline steeds meer vervagen. Ik werk tenslotte in beide werelden.’

Skateboard of drumstel

Een bondige introductie in het werk van Tynagel is de serie prints A Thing for Things voor het designlabel Sidedish. De rechthoekige composities zijn volledig opgevuld met allerhande objecten – soms alledaagse gebruiksvoorwerpen als een duikbril of bankpas, maar ook symbolen uit de popcultuur als een skateboard of het kartonnen koffiebekertje met Schotse ruit. Een rode lipstick is net zo groot afgebeeld als een ouderwetse klauwhamer, waardoor de hyperrealistische illustraties ook iets onwerkelijks hebben. ‘Ik beeld mij vaak een personage in, iemand met een bepaald beroep of gewoon een typetje. Of ik maak een compositie van artefacten op een heel specifieke locatie, een autogarage of een Shurgard-box van een overleden persoon. Ik heb zulke verhaaltjes nodig om te kunnen creëren. Als ik dan een drumstokje teken verzin ik daarbij meteen het verhaal dat iemand heeft bedacht: ik ga drummen. En dat hij drie maanden later een skateboard koopt, wat ik dan erbij teken.’

Carole Baijings Nynke Tynagel Jeroen Junte Tableau Magazine
Nynke Tynagel, Blank Canvas No.6a, 2022

Tynagel vergelijkt haar werkwijze met een schrijver die met woorden speelt. ‘Of zoals ik met kleuren speel’, vult Baijings aan. ‘Ik meng pigmenten en experimenteer met transparan­ ties. Dat zijn mijn bouwstenen voor een gelaagd ontwerp.’ Naast productontwerper is zij colorist of wordt ingehuurd als artdirector om de identiteit van een merk te versterken.

Veel productontwerpers denken pas aan het einde van het ontwerpproces na over kleur; voor Baijings begint kleur­ onderzoek meteen bij het aannemen van een opdracht. ‘Op porselein kun je andere kleuren toepassen dan op hout of textiel. Ook hebben sommige merken een kleurcollectie die ik future proof moet maken.’

Met haar kleuronderzoek wil Baijings de heersende kleur­armoede doorbreken. ‘Industriële kleurpigmenten veranderen niet mee met het moment van de dag en het seizoen. Ze verouderen ook niet.’ Wat haar werk als colorist uitdagend maakt, is het ontbreken van een universele taal voor kleur, ondanks het bestaan van systemen als Pantone of het Natural Colour System, een gepatenteerd kleurenmodel van het Scandinavisch Kleureninstituut in Stockholm. ‘Ik mix altijd mijn eigen kleuren voor elke opdracht. Ik moet de kleurspecialisten van mijn opdrachtgevers uitdagen mijn stalen exact na te maken.’

Verder lezen? Neem een abonnement of koop een losse editie in de winkel.

• In het SieboldHuis in Leiden staat de tentoonstelling ‘Kabinet der zeldzaamheid’ met houten objecten van de Japanse houtsnijmeester Akihiko Maeda en Carole Baijings (t/m 18 augustus)
• Composities van Nynke Tynagel worden als artprint uitgebracht door het designlabel Sidedish Projects

Lees meer ...