Design Dialoog: Esther Stam & Frederik Molenschot

Door

Esther Stam Frederik Molenschot Jeroen Junte Tableau Magazine
Studio Molen, Bridge Beat Fred Chair, Bridge Beat Fred Desk, Bridge Beat Suit, 2023

Esther Stam en Frederik Molenschot wisselen continu ideeën uit, de hele dag door. Zij delen hun leven maar maken totaal ander werk. Stam als interieurarchitect en Molenschot als ontwerper en kunstenaar. Toch heeft hun werk een gemene deler: de ervaring staat centraal. 

‘Feitelijk komt alles wat we maken voort uit een wederzijdse beïnvloeding’, zegt ontwerper en beeldend kunstenaar Frederik Molenschot (1981) over het leven dat hij deelt met interieurarchitect Esther Stam (1980). ‘Dat is een continu proces’, vult Esther dan ook vloeiend aan. ‘Wat vind jij van deze kleur? Welk materiaal zou hiervoor geschikt zijn? En hoe kan ik dat het beste maken?’

Esther Stam Frederik Molenschot Jeroen Junte Tableau Magazine
Frederik Molenschot & Esther Stam

Je zou het niet meteen zeggen. Zij ontwerpt immers functionele interieurs van onder meer cafés, winkels en kantoren;
hij creëert als Studio Molen objecten in het grijze gebied tussen meubel en beeldende kunst. Maar ze houden allebei van het grote gebaar, zonder te vervallen in effectbejag of vluchtigheid. De lichtsculpturen, meubels, installaties, schilderijen en zelfs de kleding van Studio Molen hebben allemaal dezelfde monumentale vormentaal en ambachtelijke precisie. Zijn favoriete materiaal: brons. De omvang van zijn installaties is gauw een meter of twee, drie. Kortom, design dat een onsje meer mag zijn.

Stam drukte met haar Studio Modijefsky meteen na de oprichting in 2010 een stempel op het Amsterdamse uitgaansleven met populaire cafés als Bar Bukowski, De Waterkant en Kanarie Club. Inmiddels heeft ze een deel van het Amsterdamse hoofdkantoor van Booking.com, de publieke ruimtes van Museum Arnhem en de internationale winkelketen Wolford ingericht. Het zijn rijke interieurs, waarin alle details in dienst staan van een zorgvuldige geregisseerde ambiance. Alsof je op een filmset loopt.

Feministisch statement

De inspiraties vliegen de hele dag over en weer – van tags op Instagram en spontane observaties aan de ontbijttafel tot stevige discussies als het moet. Toch zijn concrete samenwerkingen op een hand te tellen. ‘Alleen aan het begin van onze loopbanen’, verklaart Molenschot. ‘Toen was al meteen duidelijk dat jij echt een andere kijk hebt. Jij maakt van een aantal verschillende ontwerpen een samenhangend geheel, terwijl ik naar interieurs kijk als een verzameling losse objecten.’ Stam vult aan: ‘Mijn interieurs hebben een sociale functie. Mensen moeten er met elkaar in contact komen, daarom moet ik mij verhouden tot zowel het individu als de groep. Jij gaat met jouw werk juist een een-op-een dialoog aan met de gebruiker, of in jouw geval de kijker. Jouw objecten staan los van hun omgeving.’

Na een studie interieurarchitectuur aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam start Stam met Studio Modijefsky, vernoemd naar de achternaam van haar oma. Er werken tien vrouwen, wat geen feministisch statement is, verzekert ze.

Esther Stam Frederik Molenschot Jeroen Junte Tableau Magazine
Studio Modijefsky, Café Marcella, 2023

‘Ik vind gewoon vrouwen die in hun power staan ge-wel-dig. Daar put ik kracht uit.’ Met Studio Modijefsky gaat ze terug naar de essentie van een interieur. Een café wordt een theater waar bezoekers een verhaal beleven. De winkel wordt een verhalende setting waarin het assortiment de hoofdrol speelt. Een kantoor wordt een avontuurlijke ruimte waar niet alleen wordt gewerkt maar werknemers elkaar ontmoeten, tot rust komen en zelfs spelen. ‘Ik vergelijk het ontwerpproces met het schrijven van een script. Iedereen kan zelf een rol kiezen in mijn interieurs, waarbij ik ruimte bied voor verschillende scenario’s en plotwendingen.’

Skyline

Molenschot studeert in 2004 af aan de Design Academy Eindhoven, die hij door de mix van functionele objecten, artistieke autonomie en ingenieurswerk de perfecte opleiding vond. Vervolgens werkte hij voor het Design Lab van multinational Siemens in Shanghai, waar hij ‘werd betoverd door het lichtspektakel van deze miljoenenstad’.

Daar ontstond het idee voor een meterslange lus van brons met daarop een serie van lichtpunten.’ Inmiddels is deze monumentale lichtinstallatie Citylight de claim to fame van Studio Molen. ‘Of het ook functioneel licht is, daar heb ik geen moment over nagedacht’, zegt hij. Het kronkelende parcours van licht doet denken aan nachtelijke snelweg met op de achtergrond de skyline van een denkbeeldige metro­ pool. ‘Het zijn feitelijk maquettes van steden. Maar als iemand er iets anders in ziet, een uitvergroting van moleculen of een sterrenstelsel is dat de realiteit.’

De installatie lijkt één massief object maar bestaat feitelijk uit wel tweehonderd losse bronzen elementen. Daarvan maakt hij in zijn werkplaats op het Hembrugterrein in Zaandam een model. De gipsen mal wordt vervolgens in een bronsgieterij in Friesland vervaardigd, waar ook de losse onderdelen wor­ den gegoten en verlast. Voor de afwerking komt de installatie vervolgens weer terug naar Zaandam, waarna het over de hele wereld wordt verscheept. ‘Het aantal bewerkingen is insane, vooral omdat je daar uiteindelijk niets van terug ziet. Ik heb hiervoor inmiddels een bijna industrieel proces ont­wikkeld.’

Verder lezen? Neem een abonnement of koop een losse editie in de winkel.

Lees meer ...

Veilingnieuws Veilingen Michiel Vliegenthart Tableau Magazine

Veilingnieuws: surrealistische records

De laatste ontwikkelingen op de veilingen, met surrealistische records in Londen, onder andere voor René Magritte en een vooruitblik naar de komende veilingen. Met marktleidende prestaties, een stijging van 17% ten opzichte van vorig jaar,

Lees verder »