Design dialoog: ontwerpen zonder grenzen

Door

Amber Jae Slooten The Fabricant NXT Museum Audrey Large Design Tableau Magazine
Audrey Large en Amber Slooten, installatie voor 'UFO - Unidentified Fluid Other', 2022, NXT Museum, 2022

Meubels die zich op de grens van digitaal en analoog bevinden en mode die alleen online bestaat. In het werk van de jonge ontwerpers Amber Jae Slooten en Audrey Large is duidelijk dat de digitale wereld net zo echt is als de fysieke omgeving.

Zou het niet geweldig zijn als jij een huis ontwerpt én ook maakt?’, zegt de modeontwerper Amber Jae Slooten (1993). ‘Daar droom ik eerlijk gezegd wel eens van’, antwoordt productontwerper Audrey Large (1994). ‘Er worden al gebouwen geprint van beton dus in principe zou het ook van bioplastic moeten kunnen.’

Hoewel de Franse ontwerper pas vier jaar is afgestudeerd in productontwerp aan de Design Academy, klinkt de vraag volstrekt normaal. In de virtuele wereld waarin deze twee twintigers zich begeven bestaan er immers nauwelijks grenzen. Large maakt meubels die weliswaar met 3D-printers worden gerealiseerd, maar onmiskenbaar een digitale oorsprong hebben. Amber Jae Slooten is oprichter van The Fabricant, het eerste digitale modehuis van Nederland met veertig medewerkers. De collectie bestaat niet uit zijden jurken of hoody’s van dik katoen maar uit virtuele creaties van pixels en algoritmes. Deze virtuele kleding kan uitsluitend online worden gedragen.

Amber Jae Slooten The Fabricant NXT Museum Audrey Large Design Tableau Magazine
The Fabricant × TRS. MNZ, Medusa, 2021

Voor de expositie ‘UFO – Unidentified Fluid Other‘ in NXT Museum in Amsterdam (te zien t/m 30 april 2023) hebben Large en Slooten een gezamenlijke installatie gemaakt. In de middenzaal van dit museum voor nieuwe mediakunst staat een metershoge sculptuur van Large. Eromheen hangt in een ronde catwalk een tiental tv-schermen waarop bezoekers zichzelf zien in mode van The Fabricant. De virtuele kleding wordt met een filter over een cameraopname van jezelf gelegd, waardoor het lijkt alsof je fysiek in een videogame bent, deels als je zelf en deels als een ander persoon.

De tentoonstelling ‘UFO’ onderzoekt hoe we tegenwoordig steeds vaker een alternatieve identiteit aannemen op het internet. Exact daarover gaat het werk van Slooten.

‘Mode is een van de belangrijkste manieren om onze persoonlijkheid uit te drukken. Waarom zou dat niet online kunnen met digitale creaties? Een steeds groter deel van ons leven speelt zich online af, of dat nou gamen is of een zakelijk zoomgesprek.’

Sterker nog, het internet biedt oneindig veel mogelijkheden om uit te drukken wie je bent of wilt zijn. Zo was de laatste collectie van The Fabricant genderneutraal. ‘Zelfs een paarse huidskleur is online helemaal niet raar.’

Amber Jae Slooten The Fabricant NXT Museum Audrey Large Design Tableau Magazine
Amber Jae Slooten (links) en Audrey Large (rechts)

GENDERNEUTRAAL

Audrey Large ontwerpt haar vazen, schalen en tafels weliswaar ook op de computer maar stuurt deze bestanden door naar een van de twintig 3D-printers in haar Rotterdamse studio. Daarmee fabriceert ze meubels van hoogwaardig bioplastic die er door hun curieuze glans uitzien als gestolde computeranimaties met futuristische vormen. Door de gelikte maar ook grillige uitstraling is nauwelijks te zien wat voor functie ze nou eigenlijk hebben. Alsof deze meubels uit een parallelle werkelijkheid komen, ergens tussen on- en offline. ‘Mijn objecten lijken op gebruiksvoorwerpen uit het dagelijks leven maar zien er tegelijkertijd volstrekt anders uit met een rare kleur en afwijkend oppervlak. Kortom, ze voelen anders aan en gedragen zich anders. Dus wat zie je dan eigenlijk? En wanneer begint het ongemak?’, zegt Large over haar werk.

‘Die spanning tussen mens en object, daar speel ik mee.’

Amber Jae Slooten The Fabricant NXT Museum Audrey Large Design Tableau Magazine
Audrey Large, Scale To Infinity, 2021

Dit spel met analoge en digitale beelden is volgens Slooten de essentie van hun beider werk. ‘Alleen is jouw werk fysiek en vragen mensen zich af: waarom ziet het er zo digitaal uit? En ons werk is puur digitaal waarbij mensen zich afvragen of het ook echt bestaat.’ Large reageert lachend: ‘Grappig dat je ‘echt’ zegt. Want iets wat digitaal is, bestaat toch ook echt. Het bestaat alleen in een andere hoedanigheid. Nu onze digitale en fysieke wereld steeds meer met elkaar verweven raken, zal ook deze tegenstelling tussen analoog en digitaal steeds meer verdwijnen.’ Slooten haakt meteen aan: ‘Je ziet nu al dat gaming groter is dan de filmindustrie. Tijdens de coronapandemie zat iedereen de hele dag te zoomen en facetimen met collega’s en vrienden. Winkelen doen we al online. Straks geldt hetzelfde voor popconcerten en sportwedstrijden. Er wordt een nieuwe digitale wereld gebouwd en daar bouwen wij aan mee.’

DIGITALE PIONIERS

Het interview met deze twee digitale pioniers vindt plaats bij The Fabricant aan de Amsterdamse bloemenmarkt. Het kantoor oogt meer als een startup dan als een modehuis. Er staan een paar lage sofa’s, een muur hangt vol memo’s en naast de vergadertafel staat een flip-over bord. Op de tafels geen scharen en naaimachines maar enorme beeldschermen, glanzende laptops en tablets. Tegelijkertijd is The Fabricant hetzelfde opgebouwd als de reguliere modehuizen als Chanel of Nike. ‘Wij brengen ook nieuwe collecties uit, die vaak rond een concept zijn ontwikkeld.’ Het aanbod van The Fabricant varieert van een paar digitale oorbellen van tien euro tot unieke items van wel tienduizend euro. Met een groot verschil: ‘Onze klanten kunnen het stuk dat ze kopen zelf aanpassen.’

Het Financieele Dagblad noemde Amber Jae Slooten ‘De Coco Chanel van nu’ eerder dit jaar. ‘Wij willen een alternatief bieden voor een toxic modesysteem van vervuiling, overproductie en gekmakende marketing. De enige grondstoffen die wij gebruiken zijn data, wat toch minder vervuilend is.’

Verder lezen? Bestel een losse editie of haal hem in de winkel.

Lees meer ...

Yamuna Forzani Nadine van den Bosch Pan Amsterdam Tableau Magazine

Column collect: alleskunners

Op kunstbeurs PAN kunnen geïnteresseerde bezoekers, kunstliefhebbers en verzamelaars zich elk jaar verlekkeren aan een breed scala aan kunst, design en antiek. Waar andere grote beurzen als Art Rotterdam en Unseen zich specifiek focussen op

Lees verder »
Tussen Kunst en Kitsch Pan Amsterdam Tableau Magazine

Tussen Kunst en Kitsch

Tussen Kunst en Kitsch is al bijna veertig jaar onverminderd een kijkcijferhit met meer dan een miljoen kijkers. Tussen de vele objecten die al jaren in de huiskamer of op zolder staan, duikt soms iets van uitzonderlijke waarde op. Ze worden getaxeerd door experts die

Lees verder »
Pan Amsterdam Tableau Magazine

Portetten op de PAN

Het portret blijft een bijzonder genre. Soms zet het iemand op een podium en soms hebben de karakteristieke trekken van de mens meer de nadruk. PAN Amsterdam 2023 laat verschillende varianten zien. In Tableau worden

Lees verder »