False Flat — Alle hoeken van de schilderkunst in Bonnefanten

Door

Bonnefanten Tableau Magazine
Marleen Rothaus, Coven, 2020. Foto: Lucien Liebecke.

De grenzen van de schilderkunst worden in het Bonnefanten uitvoerig onderzocht en opgerekt in de tentoonstelling ‘False Flat’. Aangevuld met werk van anderen ligt de focus van de expositie op vier hedendaagse schilders: Hadassah Emmerich, Fons Haagmans, Rik Meijers en Marleen Rothaus. Ieder bieden ze hun eigen perspectief, stijl en inzichten.

Zo is Rik Meijers (Rotterdam, 1963) iemand wiens werk heftige reacties oproept. Wegkijken is lastig, maar tegelijkertijd stoot het werk ook af. Dit roept een bijna elektrische spanning op tijdens het bezichtigen van de tentoonstelling. Meijers werkt als schilder, maar gebruikt in zijn werk veel onorthodoxe materialen. Zo brengt hij ook pek, veren, glasscherven, kralen, bonen en bierdoppen op zijn doeken aan. Deze weerspiegelen een divers palet aan onderwerpen, waarin met name figuren uit de rafelranden van de samenleving te zien zijn.

De schilderijen van Hadassah Emmerich (Heerlen, 1974) zijn eveneens stimulerend voor de zintuigen, maar hebben een meer sensuele, vloeiende stijl. Patronen en vormen die regelmatig terugkeren creëren een cyclisch, gedetailleerd oeuvre, waarin regelmatig het vrouwelijk lichaam terug­ keert. Sinds 2016 werkt ze met een nieuwe techniek, waarbij stencils uit vinyl voorzien worden van inkt, om vervolgens op canvas, papier of een muur gedrukt worden.

Marleen Rothaus (Bielefeld, 1991) wordt internationaal erkend vanwege haar olieverfschilderijen die een dubbele rol aannemen als banners, tijdens de protesten die ze als feminist regelmatig organiseert en bijwoont. Haar cartoo­neske figuren lijken ‘gewoon’ een mooi plaatje, maar de aandachtige kijker kan er filosofische, historische en activistische betekenis achter verborgen zien zitten.

Tenslotte is er werk te zien van Fons Haagmans (Schinnen, 1948), een invloedrijk persoon in de Nederlandse kunst­ wereld. Hij werd in de jaren 80 bekend met monochrome schilderijen, van ritmische series bestaande uit nummers en motieven, die hij met behulp van sjablonen aanbrengt op het doek. In het latere werk verschenen steeds meer figuratieve elementen, maar nog steeds gebruikt hij sjablonen, waardoor het werk opvallend vlak blijft.

False Flat / Vals Plat
Bonnefanten
t/m 8 januari 2023 

Meer lezen? Bestel een losse editie of haal hem in de winkel.

Lees meer ...

Hans Op de Beeck Kunsthal KAdE Tableau Magazine

Hans Op de Beeck in Kunsthal KAdE

Soms heb je van die plekken waar je met liefde een nacht opgesloten zou worden, om er ongegeneerd in rond te struinen. Amersfoort heeft zo’n locatie, met het CollectieCentrum Nederland. Maar liefst 31.500m2 telt dit

Lees verder »