Rademakers Gallery
Kunstwerken in de etalage, twee keer per week live op instagram en verkochte werken afleveren in de voortuin. Pien Rademakers van Rademakers Gallery in Amsterdam past zich aan aan de nieuwe situatie. Blijvend vermoedt ze. “Twaalf beurzen per jaar, dat is niet meer haalbaar, dat ga ik ook na de crisis niet meer doen. De helft is ook voldoende. Veel beurzen zijn uitgesteld naar het najaar, maar je kunt ze dan toch niet allemaal doen.” Na Art Rotterdam ging al veel niet meer door. Ergens bevalt dat rustige ritme haar wel en het inspireert weer tot nieuwe dingen. Online was ze al veel actief en dat werd alleen maar meer. “Twee keer per dag op instagram, twee keer per week live online, en naast Gallery Viewer en Artsy gaan we nu ook online op Artland. Online verkopen waren ongeveer 20% van de omzet, dat moet meer worden.” Het aandeel van de beurzen zal sowieso blijvend lager worden denkt Rademakers.

oliepastel op linnen, 200 x 250 cm
windowshopping
Ook het ritme van exposities zal waarschijnlijk veranderen en meer afgestemd worden op de markt, denkt Rademakers. Minder solo presentaties denkt ze en vaker wisselen. Zelf heeft Rademakers nu een groepstentoonstelling met werk op papier in de galerie, daar laat ze een 3D film van maken zodat het ook online te bezoeken is. En ze lanceerde de methode ‘windowshopping’, waarbij ze op aanvraag een werk in de etalage zet, zodat belangstellenden het live kunnen bekijken door het raam. “Elke week een ander werk in etalage. Sommige mensen passen hun dagelijkse wandeling erop aan.” Begonnen met haar eigen etalage breidt het project zich nu ook uit naar de etalage van andere ondernemers.

Before entering a stone, 2020
olieverf op doek, 100 x 80 cm
Vrouwelijke kunstenaars en duurzaamheid
Tien jaar geleden verhuisde Pien Rademakers haar galerie van het Spiegelkwartier naar het KNSM terrein. Ze wilde een grote industriële ruimte en kan op de 315m2 waarover ze nu beschikt alles doen. Ook meer jong talent tonen. Het werk is divers, maar er zijn twee duidelijke peilers: vrouwelijke kunstenaars en duurzaamheid. Omdat de ruimte groot genoeg is kan de galerie gewoon open blijven. Aanvankelijk was ze alleen open op afspraak maar dat bleek minder goed te werken: “De drempel is toch hoger als je niet spontaan langs kunt komen.”

gerecycled touw, 235 x 180 x 45 cm
Daarnaast onderzoekt Rademakers de mogelijkheid in juni een gote expositie in Loods 6 te maken, een evenementenlocatie die nu ook leeg staat. Ze denkt dan aan een bredere expositie zijn dan alleen kunstenaars van haar eigen galerie. In zo’n grote ruimte zou afstand geen probleem moeten zijn. En voor windowshopping zoekt ze een mogelijkheid dit ook buiten te doen, in tuinen. Zo komen er steeds nieuwe ideeën.
“Niks doen is geen optie” vindt Rademakers, “ik wil zichtbaar blijven, verbinden en inspireren. Ik ben op zoek naar wat we nog wél kunnen. Ook de etalage is gericht op verbinding en in de livestream op instagram laat ik alle kunstenaars van de galerie een keer aan het woord. Bijvoorbeeld ook een kunstenaar als Sophie Steengracht, die eigenlijk heel goed past in deze tijd maar die zelf niet veel online is. Zij woont in een yurt en maakt haar eigen pigmenten met materiaal uit de natuur.”
Zondag 12 april komt Florentijn de Boer live aan het woord in de livestream, zij is met tekeningen onderdeel van de expositie Paper Art.
Andere deelnemers zijn Martijn Hessing,
Jeroen van Kesteren, Colette Vermeulen,
Maayke Schuitema en Cathalijne Wouters.
Bekijk de online gallery bij dit artikel hier:
Rademakers Gallery
KNSM-Laan 291, Amsterdam
www.rademakersgallery.com

Inkt op papier, 63 x 48 cm
Lees ook de vorige editie van Galerie Online over Gerhard Hofland via deze link.