Lees meer in Tableau Magazine!
Ooit telde de collectie zelfs 25.000 werken, maar intussen is een deel van de verzameling afgestoten. ING begon in 1974 met het verzamelen van kunst, met als focus: hedendaagse, figuratieve, Nederlandse kunst. Door de jaren heen zien we dat de bank voortdurend in beweging is, door onder andere fusies en overnames en innovaties zoals digitaal bankieren. Ook op kunstgebied veranderde er nogal wat. De bedrijfscollectie van ING weerspiegelt de waarden van het bedrijf. Het spreekt dus vanzelf dat de collectie openstaat voor avant-garde, innovatie en nieuwe artistieke stromingen. Naast verzamelen is het adviseren over kunst een belangrijke rol gaan spelen. Wereldwijd zien we dat ING Art Management steeds vaker wordt ingeschakeld door relaties met interesse voor kunst. Sanne ten Brink treedt op als hoofd conservator met haar team van vier specialisten: `Bij ING beogen we een cultuur van innovatie en verandering binnen te brengen, we zetten aan tot reflectie en het stellen van alternatieve vragen.`
Dynamisch en organisch
Is de ING Bedrijfscollectie een museale collectie? Ten Brink: `Er zitten museale werken in de collectie maar we zijn zeker geen museum. De ING Collectie is dynamisch en organisch. Hoewel er door de opkomende technologie en de veranderende kantooromgeving minder fysieke plek is voor traditionele, tweedimensionale kunst, is er bij ING des te meer ruimte en behoefte aan creatieve interventies in het kantoor. Kunst is en blijft belangrijk voor medewerkers, voor klanten en voor de organisatie zelf. De collectie is meer dan een verzameling. Kunst brengt een eigen dynamiek, ook onder haar medewerkers, en maakt het mogelijk een beweging in gang te zetten, om vragen te stellen, vragen die het bedrijf zelf soms niet kan stellen, maar ook om antwoorden te krijgen.`

Katja Novitskova, Approximation, 2017, digitale print op aluminium, acrylglas, 166 x 150 x 60 cm. In bedrijfscollectie van ING
Connectie bedrijfsleven en kunst
Hoe zie je de wereld rondom je door de blik van kunstwerken? Ten Brink: `Jezelf met een kunstwerk confronteren is ruimte laten voor gevoelens, emoties en vragen. Kunst kan verwarring veroorzaken in een snel veranderende samenleving. Grenzen vervagen, communicatie digitaliseert en waarden en normen veranderen. Er zal in toenemende mate behoefte zijn aan een nieuw perspectief, een heroriëntatie. In de afgelopen jaren is de connectie tussen het bedrijfsleven en de kunst intensiever en relevanter geworden. Naar mijn idee zal dat in de komende jaren alleen maar toenemen. Net als veel andere bedrijven zijn ook banken sterk gedigitaliseerd en gestandaardiseerd. Het wordt steeds moeilijker om een werkelijk unieke ervaring te beleven. Intuïtie, authenticiteit en creativiteit worden belangrijker en juist deze aspecten vormen de kernwaarden van kunst. Dit merken wij ook in de ING kantoren als we opdrachten geven aan kunstenaars. Zo kreeg Ola Lanko afgelopen jaar een grote opdracht voor een ruimtelijke installatie over twee verdiepingen in Apeldoorn en werkte Sarah Verbeek in Tilburg aan een monumentale wandschildering. Voor ING is het de uitdaging om flexibel en innovatief te zijn. Dat vraagt om creativiteit, aandacht voor detail, verbeelding en innovatiekracht. En juist daarin spelen kunst en kunstenaars een grote rol.`
Kunst en kennis
Wat is de aantrekkingskracht van een bedrijfscollectie voor een kunsthistorica? Ten Brink: `De koppeling tussen de business en de kunsthistorische kant spreekt mij aan. Ik zie hoe die twee elkaar kunnen versterken. Mijn hart ligt bij de hedendaagse kunst, het promoten en verder helpen van jonge kunstenaars door hen te introduceren in het juiste netwerk. Niet alleen aan klanten wereldwijd maar ook aan de kunstwereld. Door die twee werelden samen te brengen kun je impact maken.`
`Onze dienstverlening heet Art Management Services. Met vier experts zetten we onze expertise in voor onze relaties. Dat zijn zowel beginnende als gevorderde verzamelaars. We helpen met oriënteren en adviseren bij aankopen en verkopen. Wat wij voor klanten kunnen betekenen? Onderzoek doen en de juiste kennis meegeven. Als men een Picasso wil kopen dan attenderen we de relatie op de alternatieven: wat is er nog meer op de markt beschikbaar? Is dit een geschikt werk uit het oeuvre van de kunstenaar? En hoe is de conditie? We informeren de relatie over de marktwaarde, over de specifieke periode en andere werken die recent zijn geveild. Zo delen we onze kennis opdat men een goede beslissing over een aankoop kan nemen.`
Zeker geen hypes
Ten Brink: `Overigens adviseren we niet over smaak. Je moet kopen wat je zelf mooi vindt. We zien wel dat cliënten hun smaak ontwikkelen. Ik zeg altijd: volg je hart. Volg geen hypes. Als je iets anticyclisch koopt dat vandaag niet in schwung is, kan dat over tien jaar zomaar wel gewild zijn. Wij hebben het altijd over een emotionele investering, nooit over een financiële investering. Je moet het niet vanwege het geld doen. Het grootste rendement zit ‘m in het genieten van kunst. Als het over successie en overdracht gaat, betrekken we onze financiële planners erbij.`

Jeppe Hein, Fragmented Circle, 2018, roestvrij staal, spiegel, 210 x 105 x 105 cm. In bedrijfscollectie van ING
Nieuwe aanwinsten
Belangrijk is dat de kunst gezien wordt, zowel grote namen als jong talent. Daarom zijn er geregeld exposities met werk uit de collectie. Ten Brink: `Zoals de overzichtstentoonstelling The Hidden Picture in het Cobra Museum, en deze zomer de expositie Paradise Lost met fotografie in Museum Henriëtte Polak in Zutphen. In het ING Art Center in Brussel opent dit najaar een tentoonstelling met als titel Love. Hate. Debate. Eerder dit jaar hingen er werken van ons in Singer Laren tijdens de expositie Out of Office. Verder doet de centrale hal van ons hoofdkantoor dienst als openbaar toegankelijke expositieruimte.`
Artistieke waarde
`Uiteindelijk moet de getoonde kunst bijdragen aan reflectie en dialoog. We kijken niet naar financiële waarde-potentie, alleen naar artistieke waarde. Veel belangrijker is dat een groot publiek het werk ziet. Ook over het aankoopbudget doen we geen mededelingen. We stappen vooral in bij jonge kunstenaars die front running zijn. Dat zijn de kunstenaars die nieuw perspectief kunnen bieden op de wereld om ons heen. Om ons te oriënteren bezoeken we internationaal kunstacademies, openingen en beurzen. Zo kijken we wat een goede aanvulling binnen onze collectie zou kunnen zijn. Verder houden we de ontwikkeling van kunstenaars in de gaten. Het is niet ons primaire doel mecenas te zijn. Toch komt het voor dat we kunstenaars langdurig volgen en hun werk aanschaffen.`
ING Unseen Talent Award
Midden in de crisis vond Ten Brink het tijd om een prijs in te stellen: de ING Unseen Talent Award: `Er was geen budget en we kochten niks aan. Wat we wel konden doen was coaching bieden en ons netwerk en expertise inzetten. Zo is die Europese prijs voor jonge fotografen ontstaan. Inmiddels dit jaar voor de zevende keer en daar zijn we enorm trots op. Alle dertig finalisten hebben vanaf het begin ons traject gevolgd met internationaal bekende kunstenaars. Hun werk hangt nu wereldwijd in onze kantoren. Deelnemers kunnen zowel de Juryprijs als de Publieksprijs winnen. Een aantal finalisten wordt nu museaal gepresenteerd tijdens de tentoonstelling in Zutphen. Zo proberen we de finalisten echt een platform te bieden. De ING Collectie vertegenwoordigt een aanpak die verankerd ligt in het heden en verwijst naar de toekomst. Ons streven is relevant te blijven, ons aan te passen en zo bij te dragen aan de groei van medewerkers, relaties en de samenleving waarin we actief zijn.`
Lees meer in Tableau Magazine!