Ergens in het Brabantse buitengebied hebben wij afgesproken met Jos Koster van de JK Art Foundation, de kunststichting uit Den Bosch. Op de tuinrotonde voor het huis knipoogt een stapeling getordeerde koffiekannetjes van Klaas Gubbels naar de koffie-achtergrond van naamgever Koster. De Brabantse verzamelaar woont in deze lommerrijke omgeving te midden van zijn adembenemende collectie, die binnenkort als langdurig bruikleen naar Het Noordbrabants Museum gaat verhuizen. ‘Straks kan iedereen ervan genieten.’
Bij binnenkomst valt ons oog op een Brueghel die wij nooit eerder zagen: Allegorie op de schilderkunst door Jan Brueghel de Jonge, een heerlijk paneel dat vanaf eind september in Het Noordbrabants Museum te zien zal zijn in de nu al spraakmakende tentoonstelling ‘Brueghel: de familiereünie’, die daarna zal doorreizen naar het Prado in Madrid. Ongeveer tachtig werken van vijf generaties Brueghel – inclusief vrouwelijke familieleden – geven een uniek overzicht van het oeuvre van deze beroemde familie die gedurende anderhalve eeuw een centrale rol speelde in de Europese kunstwereld. Dit werk van Brueghel toont een inkijk in de wereld van de schilderkunst. In dit schouwspel van vakmanschap en verwondering ontdek je steeds iets nieuws. Een proeve van bekwaamheid als spil in de veelzijdige verzameling van de JK Art Foundation.

Smaak aan de muur
Al jong kwam Jos Koster in aanraking met kunst: ‘Mijn ouders waren bevriend met een kunstverzamelaar die nauw verbonden was aan het Van Abbemuseum. Bij hem hingen werken van Permeke en Van Dongen aan de muur. Dat maakte al vroeg indruk op mij. Ook andere verzamelaars hebben mij op het juiste spoor gezet. Jaren later toen onze koffiebranderij in Den Bosch werd getransformeerd tot kantoor wilde ik smaak aan de muur: litho’s, steendrukken. Ik ging galeries in Amsterdam bezoeken en zo kwam ik in contact met kunstenaars als Appel, Erik Andriesse, Struycken, Corneille, etc. Daarna volgde de 17e-eeuwse kunst, dat was de periode dat de koffie en thee naar Europa kwamen. Zo begon voor mij als autodidact het serieuze verzamelen met een historische verbondenheid. De eerste aankoop was een stilleven van Abraham van Beijeren met een geschilde citroen, echt prachtig. Gevolgd door Jan Porcellis met een geweldig zeegezicht. Het water spatte als het ware uit het schilderij. En dan de kruisbessen van Adriaen Coorte, ook heel bijzonder. Later richtte ik mij op de Bergense School met onder meer Piet van Wijngaerdt. Op de PAN kocht ik namens de stichting een Van Dongen die onlangs nog in het Singer Museum heeft gehangen. En zo begon een eclectische collectie met logische verbanden gestalte te krijgen.’

Breed publiek
De JK Art Foundation van Koster begon als een wandeling door de kunstgeschiedenis. Met werken van oude meesters, op de voet gevolgd door moderne en hedendaagse kunst. Bruiklenen zijn regelmatig op reis gegaan naar musea als MoMA in New York, Albertina in Wenen, National Gallery of Art in Washington, Reina Sophia in Madrid, The Royal Academy in Londen en The National Art Center in Tokyo. Kunst toegankelijk maken voor een breed publiek geldt als doelstelling. Een belangrijke inspiratiebron was Thyssen Bornemisza in Madrid, een collectie met schilderijen daterend van de 15e tot de 21e eeuw. Ook bij de JK Art Foundation komen vrijwel alle grote Europese stromingen voorbij, met museaal werk van Rubens tot Picasso, van Mesdag tot Modigliani, van Mondriaan tot Miró. Vooral Europese schilderkunst uit de late 19e en vroege 20e eeuw, maar net zo goed hedendaags en opkomende kunstenaars. Koster: ‘Wij proberen van zoveel mogelijk stromingen goede vertegenwoordigers te vinden. En ik leer nog steeds, door bezoek aan veilingen, musea en de kunsthandel…’
Verder lezen? Bestel een losse editie of haal hem in de winkel.
