Kunstenaar online: Luis Xertu

Door:

Luis Xertu, Birds of Ash, 2018
Eind februari, net voordat de corona crisis uitbrak, kocht ik als adviseur met de KPMG Kunstcommissie twee grote, indrukwekkende schilderijen van de Mexicaanse kunstenaar Luis Xertu. We waren allemaal overtuigd van de kwaliteit en uniciteit van zijn werk. Wat we toen nog niet konden weten is hoe het werk, op een subtiele manier, iets vertelt over de tijd die ons te wachten stond. De titel van zijn solo tentoonstelling in Torch Gallery lichtte al een tipje van de sluier op, Renditions of impermanence (weergaves van vergankelijkheid). 
 

Luis Xertu
Luis Xertu, God`s First Creature, acryl op doek, 2016, 200 x 200 cm 

In zijn werk combineert Xertu analoog met digitaal; eerst fotografeert hij zijn modellen, die hij vervolgens met behulp van een raster op doek schildert. In Photoshop bepaalt hij daarna de compositie van de planten die hij gebruikt als omgeving. Deze worden heel zorgvuldig stuk voor stuk opgeplakt. De figuren refereren naar mythologische verhalen die gaan over tijd en veroudering, net zoals de planten dit doen, doordat deze letterlijk na verloop van tijd verkleuren. Dit kan wel tot twee jaar doorgaan. vertelt de jonge curator van de tentoonstelling, Valentijn van der Hulst. 
 

De figuren refereren naar mythologische verhalen die gaan over tijd en veroudering, net zoals de planten dit doen, doordat deze letterlijk na verloop van tijd verkleuren.
 
Doron Beuns schreef op XIBT, Contemporary Art Magazine, een interessante kijk op het werk van Xertu. Vrij vertaald schreef hij: Het leven is vluchtig en kwetsbaar. Moeder Natuur geeft en neemt, zelfs in onze welvarende en medisch geavanceerde samenleving. De COVID-19-pandemie laat zien dat dit buiten het bereik van onze collectieve verbeeldingskracht kan gaan. Luis Xertu`s solo-presentatie in Torch Gallery had in dat opzicht niet op een interessanter tijdstip gepland kunnen worden. […] Dit is waar een mogelijke bezorgdheid over de menselijke eindigheid plaatsmaakt voor de schoonheid van veroudering in de schilderijen van Xertu. Ze laten zien dat onze ervaring altijd heeft bestaan ​​op het grensvlak van deze twee domeinen. Het is aan ons waar we de nadruk op leggen, vooral in deze tijd. 
 
Luis Xertu
 
De wereld blijkt ineens minder maakbaar dan we dachten. Kunnen we schoonheid in verval zien? Of maken we er ons alleen maar zorgen om?  
Kunstenaars kunnen ons helpen richting te geven in deze nieuwe realiteit. Ze hebben ons altijd geholpen met nieuwe inzichten en zullen dit blijven doen. Kunstenaars laten ons opnieuw kijken naar de wereld die wij als vanzelfsprekend ervaren. Zo ook Luis Xertu. En we wisten het niet eens toen we de twee schilderijen voor de KPMG Kunstcollectie verwierven. Het laat de betekenis van kunst eens te meer zien. Het is de (onverwachte) toegevoegde waarde van kunst dat ons dagelijks leven verrijkt.  
 
 
Luis XertuIn 2004 kwam Luis Xertu naar Nederland en studeerde af aan de Rietveld Academie in Amsterdam in 2009. Xertu was genomineerd voor de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2019 en won daar de Publieksprijs. Zijn werk was te zien in het Nederlandse paviljoen tijdens de Biënnale in Venetië en in Museum Boijmans van Beuningen. 

Meer informatie:
http://www.luisxertu.com/

Meer uit de reeks kunstenaars online lezen? Klik hier

Lees meer...

Rive Roshan, Trichroic Tapestries in Musée des Arts Décoratifs in 2015 foto Alessandro Brossollet

No show: ook de designwereld staat on hold.

Veel uitstel en ook regelmatig afstel, dat typeerde het afgelopen halfjaar wat betreft presentaties, tentoonstellingen en beurzen in de designwereld. Een paar mooie tentoonstellingen werden verlengd maar voor veel culturele instellingen, kunstenaars en ontwerpers was

Lees meer »