In het Kröller-Müller Museum worden voor het eerst alle vijftien Shows van Marinus Boezem bij elkaar gepresenteerd.
Nieuwe beelden scheppen
Samen met Jan Dibbets en Ger van Elk behoort Marinus Boezem tot de pioniers van de conceptuele kunst en Arte Povera in Nederland. Boezem is opgeleid als tekenaar en schilder, maar stapt al gauw van deze traditionele ambachten af. Zelf omschrijft hij deze wending zo: ‘Ik – en ik niet alleen – wilde nieuwe beelden scheppen. Daar bedoel ik mee dat je zaken die niet tot de kunst gerekend werden, plotseling aanvaardbaar en bruikbaar maakte als kunst.’ De Shows, die gemaakt zijn tussen 1964 en 1969, zijn exemplarisch voor Boezems werkwijze. Deze periode betekent een doorbaak in zijn carrière met een tentoonstelling in Bern en in het Stedelijk Museum in Amsterdam.

Met Signing the Sky (1969) experimenteert Boezem door zijn naam met een vliegtuig in de lucht te signeren. Zijn statement dat je niet per se een doek en een ezel nodig hebt om kunst te maken zien we ook terug in de Shows. Boezem gaat te werk als een zakenman die kunst concepten verkoopt: in zijn koffer draagt hij voorstellen mee voor ruimtelijke kunstwerken. Bijvoorbeeld de SoftRoom (ShowXV, 1968) waarin kleedjes op de tafels fladderen door ventilatoren of de Gordijnenkamer (ShowIX, 1965) waarvan de wanden van stof ‘wapperen’. Degene die deze serie installaties van Boezem in één keer wil beleven, is bij het Kröller-Müller Museum op de goede plek.
Kröller-Müller Museum – Marinus Boezem t/m 3 okt 2021
https://krollermuller.nl/
Meer highlights lezen? Kijk hier.