Corona in de Stad
De inzendingen beperken zich niet tot één medium of thematiek. “Er zijn nu honderden verschillende inzendingen binnen. Van heel persoonlijke verhalen zoals een exchange student uit China die zich hier totaal ontheemd voelt, een bank ontworpen door een kunstenaar die hij in een park wil zetten om te daten op veilige afstand, tot familieleden die elkaar zien op afstand.”
“We willen vooral volledig zijn. We kijken of de verschillende perspectieven en buurten zijn vertegenwoordigd. We kijken ook naar impact. Natuurlijk zijn er makers die gewend zijn om prachtige beelden te scheppen, maar we zijn ook ontzettend blij met een dagboek van een vierjarig meisje opgetekend door haar moeder. Juist de hele reikwijdte is voor het Amsterdam Museum en onze partners belangrijk.”

Inclusiviteit
Hoe bereikt u dan een zo divers mogelijk publiek? “Wij kijken hoe we de stad in al zijn breedte en haarvaten kunnen verzamelen. Hoe documenteren we de ramp die zich nu voltrekt voor de toekomst? Dat doen we online door iedereen op te roepen om verhalen, beelden en ervaringen over en van de stad te delen. Om dat te bereiken werken wij met ruim dertig partners zoals Foam, de UvA en AT5. We zien dat samenwerken verbindend werkt en dat dat nu heel belangrijk is. Als de kunstwereld zichzelf voortdurend opnieuw uit moet vinden, dan hebben we elkaar nodig.”
“We hebben een digitale tentoonstelling gebouwd die te bezoeken is via een website. Onze oproep verspreiden we in de media en op sociale media. Er stromen veel verhalen binnen. Tegelijkertijd zien we dat er ook verhalen missen. Dan geven wij opdrachten aan makers in verschillende wijken om nieuwe deelnemers te bereiken.”
Immaterieel erfgoed
Opmerkelijk genoeg omschrijven jullie de inzendingen als ‘immaterieel erfgoed’. “Sinds een aantal decennia speelt de vraag wat musea moeten verzamelen. Zijn dat luxe objecten, dure kunstwerken of ga je ook verhalen, geuren, recepten en oral history verzamelen? Wij focussen ons steeds meer ook op het laatste – ontastbaar erfgoed. Maar als een conservator van het Amsterdam Museum over 100 jaar over de pandemie wil vertellen, dan zijn materiële objecten ook waardevol, denk bijvoorbeeld aan de anderhalf-meter-afstand borden. Van de voorgaande pandemie zoals de pest hebben we slechts één schilderij. Dan zie je hoe belangrijk het is om ook een tastbare collectie op te bouwen.”

Democratisering van bezoekers
Wat is de meerwaarde van dit project voor jullie museum op de lange termijn? “Ik denk dat het belangrijk is dat musea goed kijken naar voor wie ze zijn en hoe ze relevant kunnen zijn. Dat betekent binnen de beperkte financiële middelen technologie en media inzetten om collecties, kunstenaars en verhalen de wereld in te helpen. Technologie maakt het museumbezoek inclusiever en toegankelijker. Sommige mensen hebben echter geen toegang tot het internet. Niettemin denk ik dat het heel goed is dat musea zich meer op het digitale pad begeven.”
“Voor ons maakt het project onderdeel uit van een nieuwe visie op hoe we verzamelen. Dat doe je samen met de bewoners en netwerken in verschillende wijken. Het is veel meer vraag gestuurd en wij luisteren en helpen mee om objecten te verzamelen. Corona in de Stad is een fantastisch beginpunt van een langdurige samenwerking met iedereen om de stad van nu voor de toekomst te bewaren.”
“Voor ons maakt het project onderdeel uit van een nieuwe visie op hoe we verzamelen. Dat doe je samen met de bewoners en netwerken in verschillende wijken. Het is veel meer vraag gestuurd en wij luisteren en helpen mee om objecten te verzamelen. Corona in de Stad is een fantastisch beginpunt van een langdurige samenwerking met iedereen om de stad van nu voor de toekomst te bewaren.”
Elke donderdag lanceert het museum een virtuele zaal met nieuwe verhalen, live via zoom: https://www.coronaindestad.nl/
Klik hier voor meer informatie over Amsterdam Museum.
Klik hier voor meer informatie over Amsterdam Museum.

Naast haar functie als artistiek directeur is Schavemaker hoogleraar aan de UvA. In haar huidige onderzoek ‘Collecting in the City’ verzamelt zij vijf jaar lang verhalen voor Amsterdams 750 jarig bestaan in 2025.
Hier vind je meer rubrieken van musea online!