Ontgroening in het Centraal Museum

Door

Bentvueghels Centraal Museum Tableau Magazine
Pieter van Laer, Zelfportret met magische scène, 1635–37, The Leiden Collection

Het is een bijzonder verhaal, dat van De Bentvueghels. Het beruchte genootschap, bestaande uit kunstenaars uit de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden, verenigde zich rond 1620 in Rome. Hun opvallende naam refereerde aan hoe ze zichzelf zagen: als een groep kleurrijke vogels. Ze gingen met gestrekt been in tegen de Rooms-Katholieke kerk en kunstenaarsvereniging Accademia di San Luca en ja, dat mocht en kon ook eindigen in een drinkgelag.

Rome bleek ook voor hen een bron van inspiratie in betrekking tot hun werk. Ze waren dan wel jong en onbezonnen, maar ook verbonden in hun liefde voor de stad en de schilderkunst. Overigens was het nog niet zo eenvoudig om je bij deze groep aan te sluiten; er kwam een uitgebreid ontgroeningsritueel bij kijken, net als een flinke berg geld om een banket mee te bekostigen. Een wereld die we in onze eigen tijd herkennen als het studentencorps, waarin de kunstenaars elkaar bijnamen gaven die soms behoorlijk pijnlijk konden zijn. Zoals Jan Asselijn, die Krabbetje werd genoemd: hij had een handicap aan zijn hand, met kromme vingers, waardoor hij amper een schilderspalet kon vasthouden. De groepsleden lieten allerlei lolligheden achter op de muren van ruimtes waar ze samenkwamen, als een soort graffiti, en verzonnen hun eigen liedjes, gezegden en oneliners (‘Wie gek geboren is, geneest nooit’).

Verderop in het Centraal Museum wordt de film Brussels, 2016 uit 2017 vertoond, van Sara Sejin Chan oftewel Sara van der Heide (1977, Busan). Ook hedendaagse kunstenaars zoeken regelmatig een tijdelijke werkplek in het buitenland, om te kunnen focussen op hun kunst en zich te laten inspireren. In deze film zien we hoe de werkelijkheid haar studio binnenkomt, tijdens een residency
in Brussel. Ze toont de stad vanuit het perspectief van een denkbeeldig gesprek met haar (onbekende) moeder. Dat doet
ze op een gevoelig moment: direct na de bomaanslagen, waarbij 32 doden vielen, en vlak voor het Brexit-referendum.

De Bentvueghels & Annex: Sara Sejin Chang (Sara van der Heide)
Centraal Museum
t/m 4 juni 2023

Meer lezen? Bestel een losse editie of haal hem in de winkel.

Lees meer ...

Maastricht TEFAF Tableau Magazine

TEFAF: Maastricht ademt kunst en cultuur

Maastricht is een intieme metropool die geliefd is bij creatieve makers en levensgenieters. De stad aan de Maas kent een rijke geschiedenis, eeuwenoude tradities en circa 1.660 rijks- en 3500 gemeentelijke monumenten. In Maastricht zijn

Lees verder »
TEFAF Tableau Magazine

TEFAF topstukken

Vier topstukken van Karel Appel, Cornelis Cornelisz. van Haarlem, Kees van Dongen en Gerhard Richter die te zien zullen zijn op de TEFAF. Abstraktes Bild (456-2) van Gerhard Richter — Galerie von VertesGerhard Richter, geboren

Lees verder »

Bericht voor abonnees

Rond deze tijd kunnen abonnees op Tableau Magazine de lente-editie in de bus verwachten. Door technische problemen bij het verzendhuis, is dit helaas vertraagd. Verschillende abonnees hebben al wel het magazine ontvangen, een aantal abonnees

Lees verder »