PAN Internationaal: Coppejans Gallery

Door

Stijn Coppejans Pan Amsterdam Tableau Magazine
Stijn Coppejans

Elk jaar zijn er galeries uit het buitenland te vinden op PAN Amsterdam. Wie zijn ze, wat gaan ze laten zien en hoe werd kunst hun grote liefde? Vier galeriehouders blikken alvast vooruit naar de PAN en geven prijs welk kunstwerk ze zelf graag in huis zouden hebben. Vandaag Stijn Coppejans van Coppejans Gallery.

Coppejans Gallery is een galerie in Antwerpen gericht op hedendaagse kunst en de link tussen beeldende kunst, wetenschap en filosofie.

WAAROM STA JE OP DE PAN? Ik denk dat het publiek van de PAN erg goed aansluit bij het publiek dat ik wil bereiken. De tentoonstellingen die ik maak hebben altijd een onderliggend concept. Met de galerie probeer ik te werken op de snijlijn tussen wetenschap, filosofie en kunst. Daardoor breng ik soms dingen samen uit verschillende stijlen en tijdsvakken, iets wat op de PAN uiteraard ook het geval is. Ik ben erg trots dat ik als jonge Antwerpse galerie werd geselecteerd om aan de beurs deel te nemen. Het is een erg interessante plek om te laten zien wie ik ben en wat ik doe.

STA JE OOK OP ANDERE BEURZEN, WAAROM PAST PAN IN HET RIJTJE? Ik nam al deel aan Art On Paper Amsterdam en The Solo Project Brussel, twee kleine beurzen. Op deze beurzen heb ik telkens een solostand gemaakt. Net zoals in de galerie, vertrek ik voor beursprojecten altijd vanuit een inhoudelijk statement. Dat zal op de PAN niet anders zijn. Ik heb zelfs het gevoel dat ik daar het best mijn galerie kan tonen zoals ze is.

Denmark, Financial Times, 21 January – 24 February 2021, cat. n°: Z.1.3.21

WAT GA JE PRESENTEREN OP PAN AMSTERDAM? Ik presenteer het werk van een Belgische kunstenaar die voor velen een (her)ontdekking zal zijn: Denmark (1950, Antwerpen). Hij is dit jaar precies 50 jaar kunstenaar. Sinds de vroege jaren 70 realiseert hij versnijdingen, ontledingen en (her)assemblages van boeken, magazines en kranten. Zijn archiefinstallaties vormen een kritische reactie op de overdaad aan informatie waarmee we dagelijks geconfronteerd worden. Het zijn prachtige objecten waar je niet zomaar aan voorbij kunt.

WAT IS HET LAATSTE KUNSTWERK DAT JE VOOR JEZELF HEBT AANGEKOCHT? Dat is een tekening van Jan Schoonhoven uit 1976. Ik kocht ze voor onze privéverzameling, samen met drie werken van Jan Henderikse op diens atelier.

WELK ONBEREIKBAAR KUNSTWERK ZOU JE IN JE WOONKAMER WILLEN HEBBEN? Dat wordt kiezen uit een lang lijstje, maar als het met een kwinkslag mag, kies ik de Rechtvaardige Rechters de gebroeders Van Eyck, het gestolen paneel uit het Lam Gods.

WELK KUNSTWERK OF WELKE (KUNST)ERVARING ZORGDE ERVOOR DAT JE EEN LOOPBAAN IN DE KUNST KOOS? Mijn interesse voor kunst is er altijd al geweest. Thuis hadden we niet echt veel culturele traditie, maar ik kreeg wel alle kansen om met een open blik de wereld te ontdekken. Op de middelbare school kreeg ik het vak esthetica van de meest grijze muis die de school kende, terwijl ik het vaak de meest interessante lessen vond. Iets later kocht ik een eerste werkje en al snel werd dat een kleine collectie. In 2010 ben ik begonnen met het maken van korte tentoonstellingen op bijzondere locaties. Bij elke expo werd het concept sterker en kon ik met interessante mensen samen werken. De weg naar de galeriewereld is dus geleidelijk gelopen, maar wellicht was de stichting van Coppejans Gallery onvermijdelijk.

PAN Amsterdam
RAI Amsterdam
20-27 november 2022
Coppejans Gallery

Meer lezen? Bestel een losse editie of haal hem in de winkel.

Lees meer ...

Hendrik Jan Wolter Museum Flehite Tableau Magazine

Gezocht: werk van Hendrik Jan Wolter

Ter gelegenheid van de 150e geboortedag van Hendrik Jan Wolter organiseren Museum Flehite en de stichting Vrienden van de schilder H.J. Wolter een expositie van zijn ‘waterwerken’, met als titel ‘Wolter en Water’. De expositie

Lees verder »