Paul Ruitenbeek Chinese Art op PAN Amsterdam: Op zoek naar verbinding

Door

Paul Ruitenbeek Chinese Art Pan Amsterdam Tableau Magazine
Links: Porseleinen penseelbeker, beschilderd in famille-verte, China, Kangxi periode (1662-1722), hoogte 14,4cm. Rechts: Paul Ruitenbeek.

De meest recente, dubbeldikke editie van Tableau Magazine staat in het teken van de 35e editie van PAN Amsterdam (20 t/m 27 november 2022). Ook online lichten we een aantal bijzondere deelnemers uit. Deze week: Paul Ruitenbeek Chinese Art, gevestigd aan de Herengracht 390 in Amsterdam. De galerie is geopend op afspraak en is gespecialiseerd in Chinese vroege keramiek, porselein, kunstvoorwerpen en snuifflesjes.

Ruitenbeek: ‘Al vanaf het begin van mijn Chinese kunst carrière had ik een specifieke belangstelling voor Chinees porselein, objecten voor de schrijftafel en snuifflesjes. Over het algemeen worden deze drie gebieden als totaal verschillend gezien, terwijl ze op veel manieren juist aan elkaar verbonden zijn. Zo omvat Chinees porselein niet alleen Keizerlijk materiaal en exportgoed, maar ook objecten voor de schrijftafel van de literaat. Deze schrijftafelobjecten werden traditioneel vervaardigd uit vele, vaak exclusieve en hoogwaardige materialen met zowel functionele als esthetische eigenschappen. Later, toen de populariteit van Chinese snuifflesjes vanaf de laat 17e eeuw groeide, werd er op dezelfde manier naar exclusieve materialen gezocht.

De bovengenoemde drie categorieën vormen de basis voor de nieuwe verkoopcatalogus van Paul Ruitenbeek Chinese Art, welke voor de beurs zal verschijnen. Het is mij een enorm genoegen om deze catalogus en de hierin geïllustreerde objecten tijdens PAN 2022 te presenteren. Vanaf januari 2023 zal er een speciale expositie in de galerie aan de Herengracht worden gewijd aan de objecten uit de catalogus, zodat deze ook na de beurs bezichtigd kunnen worden.

Paul Ruitenbeek Chinese Art Pan Amsterdam Tableau Magazine
Bamboe penseelbeker, uitgesneden in reliëf, China, 17e eeuw, hoogte 16,6 cm.

Hierboven afgebeeld zien we een penseelbeker vervaardigd uit een natuurlijk segment van een bamboestengel. De dikke wand is in reliëf uitgesneden met een dame en een heer in een klassiek Chinees interieur. Het object dateert uit de 17e eeuw en diende om penselen rechtop in te bewaren. Afgezien van de duurzaamheid en functionele, natuurlijke vorm van het materiaal, werd bamboe traditioneel geassocieerd met het lange leven. Vergelijkbare penseelbekers bevinden zich in het Shanghai Museum en het National Palace Museum, Taipei. Helemaal bovenaan deze pagina zien we een tweede penseelbeker, maar dan gemaakt van porselein beschilderd in famille-verte met twee dames en een spelende jongen. Dit exemplaar dateert uit de Kangxi periode (1662-1720). De vorm is direct afgeleid van de bamboe en houten voorgangers. Deze cilindervormige penseelbekers hadden geen functie in het Westen en werden daarom nauwelijks geëxporteerd. Het zijn schrijftafelobjecten van de Chinese literaat bij uitstek.

De hier afgebeelde twee exemplaren zijn zowel qua vorm als decoratie aan elkaar verbonden. Tijdens PAN 2022 kunnen ze naast elkaar worden bewonderd. Behalve materiaal daterend uit de Ming- en Qing dynastie, zullen er op de beurs ook vroege keramische objecten en sculpturen worden gepresenteerd in de stand van Paul Ruitenbeek Chinese Art.’

PAN Amsterdam
RAI Amsterdam
20-27 november 2022
Paul Ruitenbeek Chinese Art

Lees meer ...

Hendrik Jan Wolter Museum Flehite Tableau Magazine

Gezocht: werk van Hendrik Jan Wolter

Ter gelegenheid van de 150e geboortedag van Hendrik Jan Wolter organiseren Museum Flehite en de stichting Vrienden van de schilder H.J. Wolter een expositie van zijn ‘waterwerken’, met als titel ‘Wolter en Water’. De expositie

Lees verder »