Picasso in Delft

Door

Pablo Picasso keramiek Tableau Magazine Royal Delft Museum Ellen Leijser
Pablo Picasso, Gezicht no. 130, 157, 0, 1963, bruikleen John & Marine van Vlissingen Fine Arts

Royal Delft Museum toont de komende maanden het keramisch werk van Picasso. Misschien het minder bekende aspect van zijn oeuvre, maar zeker niet het minste en met dezelfde energie en intensiteit als zijn schilderijen. 

In het jaar dat herdacht wordt dat Pablo Picasso (1881-1973) 50 jaar geleden is overleden, staan wereldwijd veel musea stil bij zijn enorme betekenis voor de kunst. Ook Royal Delft Museum wijdt een tentoonstelling aan de kunstenaar en legt daarbij de focus op Picasso als keramist. Directeur Jolanda van den Berg vertelt hoe de tentoonstelling ‘Picasso. Magisch Keramist’ tot stand is gekomen. ‘John Fentener van Vlissingen is als grootaandeelhouder nauw betrokken bij Royal Delft en heeft samen met zijn vrouw Marine een omvangrijke kunstcollectie, waarin ook een aantal mooie Picasso’s van keramiek. Ik sprak hem en zijn vrouw eerder dit jaar bij een opening en zo ontstond al pratende het idee voor deze tentoonstelling. We willen graag dit nog steeds minder bekende deel van Picasso belichten.’

Pablo Picasso keramiek Tableau Magazine Royal Delft Museum Ellen Leijser
Pablo Picasso, Lampvoet vrouw, 1955, bruikleen John & Marine van Vlissingen Fine Arts

Zachte klei

Na de Tweede Wereldoorlog verlaat Picasso het grauwe Parijs en reist naar het zuiden van Frankrijk. Hij is op zoek naar warmte, naar zon en – vooral – naar nieuwe energie. Hij verblijft een paar maanden in kasteel Grimaldi (het tegenwoordige Picasso-museum) in Antibes en bezoekt op een dag het nabijgelegen pottenbakkersdorps Vallauris. Dit dorp kent een lange keramiekgeschiedenis. Dankzij de unieke mineralen in de goudkleurige, zachte en kneedbare klei wordt er al vanaf de Romeinse tijd keramiek geproduceerd, voornamelijk eenvoudig gebruikskeramiek. Picasso raakt in gesprek met Suzanne en George Ramié die hem uitnodigen in hun keramische werkplaats Madoura. Tijdens dat eerste bezoek kleit hij een aantal beeldjes.

Het is voor de kunstenaar een hernieuwde introductie met keramiek, want hij beschildert zijn eerste borden al op dertienjarige leeftijd. Als hij maanden daarna terugkeert, ziet hij voor het eerst het gebakken resultaat, en hij is wild enthousiast over de mogelijkheden van klei. Het is het begin van een vruchtbare samenwerking die 25 jaar zal duren.

Verder lezen? Neem een abonnement of koop een losse editie in de winkel.

Picasso. Magisch Keramist
Royal Delft Museum
t/m 19 mei 2024

Lees meer ...