Remy Jungerman: Behind the Forest

Door

Links: Remy Jungerman, PROMISE IV,2018-2019, gemengde techniek,498x136x134 cm (foto Aatjan Renders) Rechts: Remy Jungerman, PEEPINA A4, 2011, zeefdruk (Ltd Ed. of 4), 70x100cm (foto Aatjan Renders)

In 2019 presenteerde Remy Jungerman zijn werk tijdens de 58e editie van de Biënnale in Venetië, gevolgd door een tentoonstelling in het Stedelijk Museum in 2020. De samenwerking tussen het Stedelijk Museum en Jungerman krijgt een vervolg: Remy Jungerman: Behind the Forest’ kijkt naar de artistieke uitkomsten binnen Jungermans praktijk van de afgelopen vijftien jaar en naar nieuw werk dat speciaal is gemaakt is voor deze tentoonstelling.

Jungerman groeide op in Suriname en volgde in Paramaribo de Academie voor Hoger Kunst en Cultuur Onderwijs. Via zijn moeder stamt de kunstenaar af van de Marrons, de tot slaaf gemaakte mensen die van de Nederlandse plantages vluchtten om zich te vestigen in het regenwoud. In de jaren 20 ontwikkelde de Marrongemeenschap stoffen met grafische patronen die zij gebruikten voor winti-rituelen. Deze elementen uit de Marroncultuur voegt Jungerman samen met het ‘modernisme’ van de 20e eeuw. Hij ontdekt dat de horizontale en verticale lijnen in combinatie met het gebruik van primaire kleuren veel overeenkomsten heeft met De Stijl. Deze ontdekking omschrijft hij als: ‘Ik was op zoek naar een eigen beeldtaal. Die heb ik gevonden toen ik de overeenkomst zag tussen de geometrie van deze Europese kunststroming en de Afro-Surinaamse geruite rituele textielpatronen. Van Rietveld en Mondriaan tot Winti, dat is de rijkdom waaruit ik put.’ In elk van zijn werken is die interculturele verbinding zichtbaar.

In de installatie Promise IV (2018-2019) toont Remy Jungerman altaren die onderdeel zijn van de Marron traditie. Net als hout, textiel, garen, spijkers en kaolien. Dat laatste is een witte klei die als zuiveringsmiddel wordt gebruikt op voorwerpen, beelden en lichamen om contact te maken met de voorouders. In deze bijna vijf meter hoge sculptuur, past Jungerman het maatsysteem van kunstenaar Stanley Brouwn toe, net als Jungerman van Surinaamse afkomst. ‘Met mijn gelaagde beeldtaal wil ik culturen verbinden en een open gesprek laten aangaan, ook over de pijnlijke gebeurtenissen uit het verleden’, deelt Jungerman. Het Stedelijk Museum biedt een podium aan deze kunstenaar die de bestaande (kunst)geschiedenis wil verbreden.

Remy Jungerman: Behind the forest
Stedelijk Museum Amsterdam
20 november 2021 t/m 13 maart 2022
www.stedelijk.nl

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van kunst? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief of abonneer je op Tableau Magazine. Meer highlights lezen? Bestel dan hier de losse editie!

Lees meer ...

Samuel Fosso Huis Marseille Tableau Magazine

Alter ego — Samuel Fosso in Huis Marseille

Huis Marseille toont de eerste grote overzichtstentoonstelling van de Frans-Kameroense fotograaf Samuel Fosso (1962). Fosso overleefde de burgeroorlog in Nigeria en trok in bij zijn oom in Bangui, onderdeel van de Centraal-Afrikaanse Republiek. Daar begon

Lees verder »