Remy Jungerman: Behind the Forest

Door

Links: Remy Jungerman, PROMISE IV,2018-2019, gemengde techniek,498x136x134 cm (foto Aatjan Renders) Rechts: Remy Jungerman, PEEPINA A4, 2011, zeefdruk (Ltd Ed. of 4), 70x100cm (foto Aatjan Renders)

In 2019 presenteerde Remy Jungerman zijn werk tijdens de 58e editie van de Biënnale in Venetië, gevolgd door een tentoonstelling in het Stedelijk Museum in 2020. De samenwerking tussen het Stedelijk Museum en Jungerman krijgt een vervolg: Remy Jungerman: Behind the Forest’ kijkt naar de artistieke uitkomsten binnen Jungermans praktijk van de afgelopen vijftien jaar en naar nieuw werk dat speciaal is gemaakt is voor deze tentoonstelling.

Jungerman groeide op in Suriname en volgde in Paramaribo de Academie voor Hoger Kunst en Cultuur Onderwijs. Via zijn moeder stamt de kunstenaar af van de Marrons, de tot slaaf gemaakte mensen die van de Nederlandse plantages vluchtten om zich te vestigen in het regenwoud. In de jaren 20 ontwikkelde de Marrongemeenschap stoffen met grafische patronen die zij gebruikten voor winti-rituelen. Deze elementen uit de Marroncultuur voegt Jungerman samen met het ‘modernisme’ van de 20e eeuw. Hij ontdekt dat de horizontale en verticale lijnen in combinatie met het gebruik van primaire kleuren veel overeenkomsten heeft met De Stijl. Deze ontdekking omschrijft hij als: ‘Ik was op zoek naar een eigen beeldtaal. Die heb ik gevonden toen ik de overeenkomst zag tussen de geometrie van deze Europese kunststroming en de Afro-Surinaamse geruite rituele textielpatronen. Van Rietveld en Mondriaan tot Winti, dat is de rijkdom waaruit ik put.’ In elk van zijn werken is die interculturele verbinding zichtbaar.

In de installatie Promise IV (2018-2019) toont Remy Jungerman altaren die onderdeel zijn van de Marron traditie. Net als hout, textiel, garen, spijkers en kaolien. Dat laatste is een witte klei die als zuiveringsmiddel wordt gebruikt op voorwerpen, beelden en lichamen om contact te maken met de voorouders. In deze bijna vijf meter hoge sculptuur, past Jungerman het maatsysteem van kunstenaar Stanley Brouwn toe, net als Jungerman van Surinaamse afkomst. ‘Met mijn gelaagde beeldtaal wil ik culturen verbinden en een open gesprek laten aangaan, ook over de pijnlijke gebeurtenissen uit het verleden’, deelt Jungerman. Het Stedelijk Museum biedt een podium aan deze kunstenaar die de bestaande (kunst)geschiedenis wil verbreden.

Remy Jungerman: Behind the forest
Stedelijk Museum Amsterdam
20 november 2021 t/m 13 maart 2022
www.stedelijk.nl

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van kunst? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief of abonneer je op Tableau Magazine. Meer highlights lezen? Bestel dan hier de losse editie!

Lees meer ...

Maastricht TEFAF Tableau Magazine

TEFAF: Maastricht ademt kunst en cultuur

Maastricht is een intieme metropool die geliefd is bij creatieve makers en levensgenieters. De stad aan de Maas kent een rijke geschiedenis, eeuwenoude tradities en circa 1.660 rijks- en 3500 gemeentelijke monumenten. In Maastricht zijn

Lees verder »
TEFAF Tableau Magazine

TEFAF topstukken

Vier topstukken van Karel Appel, Cornelis Cornelisz. van Haarlem, Kees van Dongen en Gerhard Richter die te zien zullen zijn op de TEFAF. Abstraktes Bild (456-2) van Gerhard Richter — Galerie von VertesGerhard Richter, geboren

Lees verder »

Bericht voor abonnees

Rond deze tijd kunnen abonnees op Tableau Magazine de lente-editie in de bus verwachten. Door technische problemen bij het verzendhuis, is dit helaas vertraagd. Verschillende abonnees hebben al wel het magazine ontvangen, een aantal abonnees

Lees verder »