Jong talent: Renée Albada Jelgersma

Door

Renée Albada Jelgersma Tableau Magazine
Renée Albada Jelgersma (foto Diederick Bulstra)

Na de studie Kunsten, Cultuur en Media in Groningen vertrok Renée Albada Jelgersma (37) naar de University of Indiana (VS) voor een Master in Arts Administration. Daarna liep ze stages bij Christie’s, bij LMAKprojects en in de beroemde galerie van David Zwirner in New York. Bij Peter Blum Gallery werkte ze vijf jaar voordat ze terugkeerde naar Nederland om een eigen galerie te beginnen [die op 5 november na vijf jaar zal sluiten. Dat betekent dat de aankomende solotentoonstelling van Marjolein Rothman (te zien van 1 oktober tot en met 5 november) de laatste kans is om een bezoek te brengen aan de galerie. Tableau wenst Renée Albada Jelgersma alle succes met haar toekomstige projecten].

Ik werk graag met levende kunstenaars

Waarom helemaal naar Indiana in de States? Ik wilde graag mijn master doen in de VS. Als kind had ik er gewoond, met goede herinneringen. In Bloomington was veel cultuur: een prachtig museum, ontworpen door de bekende architect Pei; een enorm auditorium waar beroemde muzikanten optraden. Heel anders dan de Nederlandse universiteiten.

Wat was je volgende stap? Met mijn studentenvisum kon ik nog een jaar werken in de kunstwereld, dus ging ik naar New York voor stages en een baan. Ik ontdekte dat werken met levende kunstenaars mij het meest aantrok. Zo ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij Peter Blum Gallery voor mijn eerste baan. Begonnen als galerie assistent en afgezwaaid als associate director.

Hoe is de kunstwereld in New York? Ten eerste is alles veel groter. Er is zoveel kwalitatief goede kunst, zowel oud als nieuw. Je bevindt je tussen de grootste hedendaagse kunstenaars. Die zijn ook aanwezig en komen naar de galerie. Het is art history in the making en jij bent erbij. Het voelt heel open. Ik deed veel atelierbezoeken, ook met kunstenaars die niet aan de galerie verbonden waren.

Renée Albada Jelgersma Tableau Magazine
Tentoonstelling ‘Sightseeing’, Erin O’Keefe & Matt Kleberg, 12 juni – 17 juli 2021

Na zeven jaar terug naar Nederland, waarom? Eerst ben ik na vijf jaar terugverhuisd, maar miste New York en de kunstwereld daar. Ik ben weer teruggegaan, maar miste mijn familie en roots in Nederland. Na twee jaar kwam ik toch weer terug naar Nederland om mijn eigen galerie beginnen. Dat bleek een goede keuze.

Wat boeit jou in de galeriewereld? Het werken met levende kunstenaars. Dat je er middenin zit. Ateliers bezoeken, praten met kunstenaars, elke zes weken een nieuwe tentoonstelling maken, de tijd hebben om echt naar de kunst te kijken. Ook het contact onderhouden met kunstenaars, musea, pers, geïnteresseerden, kunstkopers, dat vind ik leuk. Het is heel veelzijdig en ik leer er zoveel van. De dialoog vind ik belangrijk, je ontmoet de meest interessante mensen.

Verder lezen? Bestel een losse editie of haal hem in de winkel.

Lees meer ...

Manifesta 15 Tableau Magazine

Manifesta: meer dan kunst

Kunst kan een ander verhaal vertellen. Het kan verbinden. Dat is de vaste overtuiging van Hedwig Fijen, oprichter en directeur van Manifesta. Manifesta werd opgericht in de jaren 90, toen na de val van de

Lees verder »
Kunstmarkt Jeannette ten Kate Tableau Magazine

Onzekerheid op de kunstmarkt

De politieke en sociale situatie in de wereld heeft ook zijn weerslag op de kunstmarkt. Wat de gevolgen daarvan zijn, is lang niet altijd vanzelfsprekend en ook niet eenduidig te verklaren. Maar dat we naar

Lees verder »