Design Dialoog: Rive Roshan en Scheltens & Abbenes

Door

Scheltens & Abbenes, Cos Collection Soapbars, 2012

De fotografen Maurice Scheltens en Liesbeth Abbenes maken van alledaagse objecten als zeepjes of een vloertapijt een abstract stilleven. Ontwerpduo Rive Roshan transformeert functionele gebruiksvoorwerpen als een tafel of een spiegel tot gracieuze kunstobjecten. ‘Wij proberen de wereld opnieuw te organiseren tot één zorgvuldig gestileerd beeld.’

Links: Scheltens & Abbenes (foto: Almicheal Fraay). Rechts: Rive Roshan (foto: Dunja Opalko)


Hoe is dat gemaakt?’, vraagt Maurice Scheltens (1972), die met partner Liesbeth Abbenes (1970) het gerenommeerde fotografenduo Scheltens & Abbenes vormt. Op slechts enkele centimeters afstand bestudeert hij nauwgezet een Colour Shift Panel van ontwerpduo Rive Roshan, dat bestaat uit Golnar Roshan (1986) en Ruben De La Rive Box (1981). Het decoratieve spiegelpaneel met kleurrijke print staat bijna achteloos tegen de muur in de Amsterdamse showroom van Rive Roshan. Het oppervlak absorbeert bijna al het licht, zodat een holografisch effect van in elkaar overlopende kleuren ontstaat. ‘Heel intrigerend dit’, complimenteert Scheltens. Naast een fascinatie voor het bonte moiré-effect is het ook een herkenning die Scheltens en Abbenes voelen bij het zien van dit werk. Net als hun fotografische stillevens zijn de objecten, interieurs en installaties van Rive Roshan kleurrijk en vol sierlijke vormen en verrassende details. Het is aangenaam én bevreemdend. Dat kan door een raadselachtige materiaalkeuze zijn. Stilled Motion bijvoorbeeld is een serie vazen die zijn 3D-geprint van zand. En het glazen blad van de Colour Dial Table heeft een monochroom kleurverloop, dat oogt alsof de blauwe lak is verspreid door een klokwijzer. Maar ook het ontbreken van een herkenbare functie kan verwarrend zijn, zoals bij de Colour Shift Panels. ‘Het is ontstaan uit een onderzoek naar een geavanceerde productietechniek van het persen en kleuren van glas. Inmiddels hebben wij de vraag gekregen van een particulier om een complete wand van de panelen te maken’, zegt De la Rive Box.

Links: Rive Roshan, Colour Shift Panel Rose in Herengracht expositie 2020 (foto: Design & Practice)
Rechts: Rive Roshan, Colour dial table, sunrise light, 2020, coll. National Gallery of Victoria, Melbourne Aus-tralië op de NGV Triennial 2020 in Melbourne © Rive Roshan (foto Tom Ross)

OPENHEID EN VRIJHEID

Rive Roshan is een Amsterdamse ontwerpstudio voor interieur, product en grafisch. Het internationale duo (hij is Nederlands, zij Australisch) staat na zeven jaar voor een internationale doorbraak. Deze zomer heeft het duo de eerste solo-expositie in Museum JAN in Amstelveen. Scheltens en Abbenes, eveneens wonend en werkend in Amsterdam, behoren al lang en breed tot de wereldtop als fotografen van zowel commerciële opdrachten als vrij werk. Tot zover de verschillen. Verder is er een zichtbare verwantschap – en niet alleen omdat beide duo’s ook een liefdespaar zijn. Scheltens: ‘Geweldige naam trouwens, Rive Roshan. Mysterieus en toch persoonlijk, maar niet vastgepind op geslacht of een land of zelfs werelddeel.’ Eenmaal aan tafel volgt er dan ook geen messcherpe dialoog maar meer een losse uitwisseling van geleerde lessen en gedeelde ervaringen maar ook nieuwe inspiraties en oude liefdes. Openheid, dat is wat Scheltens en Abbenes als eerste te binnen schiet als overeenkomst. ‘Net als ons werk is niet meteen duidelijk of het nu een autonoom object is of toch een toegepast werk’, zegt Scheltens over het oeuvre van Rive Roshan. ‘Die gekleurde glasplaat, is dat een functioneel wandpaneel of is een autonoom sierobject? Die openheid heeft ons werk ook.’ Inderdaad wisselt het fotoduo een editorial voor het eigenzinnige modemagazine Fantastic Man ogenschijnlijk moeiteloos af met een commercial voor Human Race, het cosmeticamerk van popicoon Pharell Williams. Naast deze reclames en mediaproducties maken ze ook vrij werk. ‘Maar wat wij ook maken, het zijn altijd werken die ook zonder de commerciële context overeind blijven.’ De La Rive Box knikt instemmend: ‘Wij hadden het daar recent nog over: door niet specifiek te benoemen wat iets is – een wandpaneel, een sierobject of kleurstudie – behoud je een zekere vrijheid. Want wat zijn wij dan eigenlijk? Productdesigners? Grafici? Art directors? Kunstenaars? Of misschien wel dat allemaal? Dat geeft ons de ruimte om te doen wat wij willen. Van een bloemvaas tot een object dat geen directe functie heeft, zoals de Colour Shift Panels.’

Scheltens & Abbenes, MacGuffin The Rug, 2021

Verder lezen? Bestel hier de losse editie van Tableau Magazine en lees het artikel helemaal!

Op de hoogte blijven van de ontwikkelingen op het gebied van design? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief of abonneer je op Tableau Magazine!

Lees meer ...

Vincent Van Gogh Museum Musee d'Orsay Auvers Tableau Magazine

Van Goghs laatste maanden in Auvers

Het Van Gogh Museum in Amsterdam en het Musée d’Orsay in Parijs tonen voor het eerst het vrijwel volledige werk dat Vincent Van Gogh maakte in Auvers-sur-Oise. Een periode van twee bijzonder intensieve en creatieve

Lees verder »