Column Design: De stad uit

Door

Anne van der Zwaag Tableau Magazine
Maurice-Mentjens, Museum W, Weert (foto Arjen Schmitz)

De jaarlijkse meubelbeurs in Milaan stond niet bol van de innovaties en het was niet de nieuwste lichting ontwerpers die op de Salone del Mobile de aandacht trok. Een aanzienlijk deel van de meubelmerken en designers had besloten thuis te blijven en nog niet te investeren in een duur avontuur. Maarten Baas spande de kroon met de postercampagne ‘Baas is out of town’. Zelf was hij druk met zijn nieuwste project in Portugal. Helemaal op stoom was deze juni editie dus niet en dit merkte je aan de publieksstroom, het oogde overal aanmerkelijk rustiger dan vroeger.

Vooral voor jonge en zelfstandige ontwerpers die vaak in de binnenstad of aan de randen ervan hun werk presenteren, vormt de investering in een nieuwe presentatie in Milaan een risico. Echt uitpakken was er voor hen deze editie nog niet bij. Veel ontwerpen waren al eens ergens vertoond of vormden een vervolg of variatie op wat we al kennen. Het waren de grote internationale merken, met bijbehorende diepe zakken, die in Milaan de show stalen. Modehuis Hermès zette als vanouds een betoverende presentatie neer. Vier monumentale kleurrijke bouwsels, ontworpen door Hervé Sauvage en Charlotte Macaux Perelman lichten de ruimte letterlijk op. Geïnspireerd op watertorens in zogenaamde ‘Brutalistische’ stijl huisden ze de nieuwste meubelcollectie en interieur accessoires van het Franse luxemerk. Evenzo opvallend was de show van Dolce & Gabbana die een bonte combinatie van textieldesign, glaskunst uit Murano en Siciliaans keramiek presenteerde. Een Nederlandse blikvanger vormde de installatie van onze eigen Sabine Marcelis die samen met OMA een expressieve expositie neerzette in opdracht van SolidNature. In verschillende kamers en opstellingen waren de mogelijkheden van natuursteen te bewonderen, waarbij OMA tekende voor het indrukwekkende tentoonstellingsontwerp met daarin een glansrol voor de creaties van Marcelis.

INNOVATIE EN GESCHIEDENIS

Kleur, patroon, vorm en formaat met een vleugje design maar vooral ook veel verwijzingen naar mode, kunst en architectuur dus. En een hang naar historie, traditie en ambacht. Ook op de graduation shows zien we dit terug. Mik Bakker onderzoekt in zijn afstudeerwerk aan de KABK letterlijk het grensvlak tussen kunst en design, RE FORM is een serie kleurrijke objecten die het midden houden tussen autonome sculpturen en functionele meubels, niet verwonderlijk dat hij stage liep bij Maarten Baas.

In Den Haag zwaait dit jaar ook Marcos Kueh af, met een prachtige collectie textiel vol referenties en verwijzingen naar zijn voorouders in Borneo. Traditionele technieken combineert hij moeiteloos met eigentijdse industriële weefmethodes. Textiel is sowieso nog steeds aan een niet te stuiten opmars bezig. Op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht sprong het werk van Jamilla Karg eruit, met steigerframes bouwde ze een installatie bestaande uit verschillende doeken en prints met hierop figuren en symbolen geschilderd, gedrukt of genaaid. Identiteit speelt in haar werk een grote rol, inspiratie vindt ze in cultuur maar ook in cartoons. Het leverde Karg alvast een nominatie voor het Dooyewaard Stipendium op.

Figuratief en verhalend, het zijn ingrediënten die herkenbaar zijn en houvast geven na een onzekere periode. Niet zelden wordt dan ook teruggegrepen op de geschiedenis en de toepassing van traditionele ambachten, zij het verpakt in een eigentijds jasje. Het voor de zomer geopende Museum W in Weert verenigt veel van deze elementen en lijkt de tijdsgeest perfect aan te voelen. Architect Maurice Mentjens legde zich toe op de renovatie en koos voor een opvallende gouden gevel met een aansprekend interactief kunstwerk van Emily Bates dat aan de verloren coronajaren refereert. De openingstentoonstelling van Studio Job is een schot in de roos en staat bol van de verbeelding. Heden, verleden, kunst en ambacht, fantasie en folklore versmelten hier en bieden de bezoeker flink wat kijkplezier. Elke ruimte is ingericht naar een ander thema, met bijbehorende soundtrack gekozen door Job Smeets zelf.

Ook het recent geopende Schoenenkwartier in Waalwijk brengt een gelaagd maar toegankelijk programma. Hier tekende CIVIC voor de museumtransformatie en gaan ambacht en innovatie eveneens hand in hand. Met meer dan 3000 vierkante meter aan oppervlakte biedt het Schoenenkwartier een kijkje in de geschiedenis van het metier en het maakproces, maar is er nog meer dan genoeg ruimte voor hedendaagse kunst, grafisch ontwerp en eigentijds design. Buiten de Randstad lonkt ook het Groninger Museum. Met de vrolijke tentoonstelling ‘Kleur!’ mikt het op een breed publiek. Centraal staat de geschiedenis, betekenis en de toepassing van kleur in het heden en verleden. Kunststukken, designobjecten, foto’s, modeontwerpen, schilderijen, sculpturen en keramische voorwerpen wisselen elkaar af in een gebouw dat al een kleurexplosie op zichzelf is.

Meer lezen? Bestel een losse editie van Tableau of haal hem in de winkel.

Anne van der Zwaag is curator, publicist en eigenaar/directeur van designbeurs OBJECT en kunstplatform BIG ART. Ze maakt tentoonstellingen, schrijft boeken en columns, adviseert bedrijven en zit in allerlei besturen en adviescommissies. Daarnaast verzamelt ze kunst en design.

Lees meer ...

Royal Delft Museum Tableau Magazine

Royal Delft Museum breidt uit

Opgericht in 1653 is De Porceleyne Fles de enige van de oorspronkelijk 32 aardewerkfabrieken in Delft die nog operationeel is. Het Royal Delft Museum laat de geschiedenis zien en maakt nog steeds nieuw Delfts blauw,

Lees verder »
Anne Imhof Stedelijk Museum Tableau Magazine

Anne Imhof — Stedelijk Museum

Dit najaar verandert de kelderzaal van het Stedelijk in één grote installatie. De Duitse kunstenaar Anne Imhof (1978) krijgt dan de volledige vrijheid om de grote kelderzaal van het Stedelijk Museum van 1100 vierkante meter

Lees verder »