Tableau Podium: Elise Luttik

Door

Elise Luttik Dutch Design Tableau Magazine
Elise Luttik met de stoel Chester Chair voor Satelliet Originals, binnenkort op de markt. Foto: Paul Jespers

Het werk van Elise Luttik is niet herkenbaar aan een handschrift, toont geen iconische vormentaal, terug­kerend materiaal of kleurenpalet. Maar het is altijd conceptueel sterk, met speelsheid, plezier en functionele kracht met een autonome insteek. Het is goed door­ dacht in gebruik én in constructie en technologie. Het past daarmee in de traditie van Dutch Design.

Elise Luttik: ‘Dit jaar was mijn werk niet te zien op de prestigieuze beurs voor design in Milaan. En dat heeft een flinke verandering bewerk­stelligd in mijn praktijk. Het jaar 2023 kenmerkt zich nu al door een enorme idee­ënproductie. Voorheen was ik gedreven door business; verkoopkanalen vinden, prijsbepaling, welke leveranciers van materialen, een prototype maken, media­bereik en klantcontact. Dat laat ik nu los en ik pak de ruimte om meer te ontwerpen. In veelheid en in vrijheid stromen de concepten uit me. Er is meer ruimte voor experiment. Zo voelde ik de behoefte met textiel te werken, met emotie, zachtheid en tactiliteit. Door stoffen te naaien maakt het materiaal zelf plooien en vormen. Dat is heel anders dan wanneer ik een vorm aan een object opleg. Het zijn mooie verrassingen.

Een stoel die je omhelst, daarin kun je echt ontspannen en je gedachten vrij laten dwalen. Daar zou ik oprecht zelf gelukkiger van worden

Elise Luttik Dutch Design Tableau Magazine
Luttik: ‘De transparante Prismania Chair (2016) is zowel artefact als stoel. Op het ene moment kun je hem nauwelijks zien, zet nog een stap en hij toont je alle kleuren van het spectrum.’ (Foto: Lisa Klappe)

Met meer creëren bereik je meer

Voor een designbeurs werk je zelf je ontwerp helemaal uit tot een reproduceerbaar product. Dan gaat de ingenieur in mij aan: welk materiaal past, wat is de beste productiemethode, hoe is het handig te assembleren. Nu stop ik na het bedenken van het concept. Door vanaf dat punt een samenwerking met een producent aan te gaan om tot een uitgewerkt product te komen, creëer ik méér en vrijer werk.

Deze omslag kwam door het inzicht dat ik eigenlijk het liefst met het ontwerpen van meubelstukken bezig ben en daar nog weinig tijd voor overhield. Doordat mijn Chester Chair – de klassieke Chesterfield sofa herontworpen voor aan de eettafel, met de zachtheid van een kussen in hout – werd opgenomen in de collectie van Satelliet Originals, zag ik een mogelijkheid voor een andere route. Niet alleen het ontwer­pen, maar ook het proces verloopt nu organisch. Deuren die dicht waren gaan door mijn nieuwe focus nu open. Ineens heb ik die samenwerkingen die ik voorheen met een hele­ maal voltooid ontwerp probeerde te bereiken.

Elise Luttik Dutch Design Tableau Magazine
Lamp Ballerina, 2022. Foto: Lonneke van der Palen.

Luttik: ‘Ik zoek naar manieren om illusies te materialiseren, gebruikmakend van transparantie, iriserende effecten en het breken van licht. Via de plooien in de tutu van deze lamp glijdt het licht zachtjes naar de rand.’

Ik ben in gesprek met een aantal grote designlabels in Nederland en met het jonge merk Immaginare. Allemaal mooie Nederlandse merken met knowhow. Vaak familie­ bedrijven met een rijke collectie en in-­house productie. Het concept wordt authentieker door de inbreng van hun vakmanschap, de signatuur van het merk of een materiaal waarop hun fabriek is ingericht. Zo wordt mijn werk specifiek op hun lijf geschreven. En ik kan zoveel meer ontwerpen. Nu weet ik: meer creëren werkt beter.’

Verder lezen? Bestel een losse editie of haal hem in de winkel.

Website Elise Luttik
Instagram Elise Luttik

Lees meer ...

Marjolein Witte Tableau Magazine

Tableau Podium: Marjolein Witte

“Ik ben geïnteresseerd in de fysieke dialoog van sculpturen en installaties met de omringende ruimte.” Marjolein Witte studeerde Fine Art en Social Work in Utrecht. Haar werken komen voort uit één persoonlijke vraag: hoe kan

Lees verder »