Tableau Portret: Mariët Westermann, directeur en CEO Guggenheim

Door

Mariët Westermann Guggenheim Museum Tableau Magazine
Portret Mariët Westermann, courtesy NYU Abu Dhabi

Het Guggenheim Museum in New York. Wie kent het niet, dit iconische gebouw van architect Frank Lloyd Wright? Per 1 juni treedt de Nederlands-Amerikaanse kunsthistorica Mariët Westermann aan als directeur en CEO van Solomon R. Guggenheim Museum and Foundation. Zij gaat niet alleen toezicht houden op dat legendarische museum in New York, maar ook op de Guggenheim musea in Bilbao, Venetië en Abu Dhabi, waar momenteel een nieuw museum verrijst. 

Op doorreis van Abu Dhabi naar New York sprak Tableau met Mariët Westermann, tijdens een tussenstop in Amsterdam, waar zij lid is van de Raad van Toezicht van het Rijksmuseum. Een boeiend gesprek met een high-flyer van mondiaal formaat die als een holistische gids anderen inspireert tijd en aandacht te besteden aan het Guggenheim.

Sterrenbeeld Guggenheim

Het Guggenheim, een kroon op uw werk? Mariët Westermann:
‘Het kwam zeker als een verrassing. Na mijn posities bij de Andrew W. Mellon Foundation – vooral veel geld geven aan universiteiten en cultuurinstellingen, zo’n 350 miljoen per jaar – en vele jaren in het academische leven sta ik nu midden in de wereld van musea en kunst. Ik heb vaak met en ook in musea gewerkt, maar museumdirecteur was ik niet eerder. Als het Guggenheim dan op je pad komt, is dat wel heel bijzonder. Zeker omdat dit het eerste kunstmuseum was dat ik ooit in New York bezocht, vlak na mijn eindexamen. Mijn moeder vond dat we als eerste naar het Guggenheim moesten, niet naar het Metropolitan of MoMA, omdat men alleen in New York zo’n inspirerend gebouw zou neerzetten. Het is een geweldig kunstwerk op zich! Met dat spiraalvormige interieur waar je bezoekers naar boven en naar beneden ziet lopen in een continue beweging. Het is echt een theater van kijken naar kunst.’

Die eerste keer in het Guggenheim zag Mariët Westermann schilderijen van Kandinsky, Picasso en Klee: ‘Ik dacht: hé, ze hebben hier Europese kunst! Mijn blik was toen nog wat beperkt, maar ik begreep wel meteen hoe bijzonder dit museum is. Hier nog een nieuw hoofdstuk te kunnen openen, en helemaal toegewijd aan kunst, dat is heel boeiend.’

Het is een enorme uitdaging om deze vier musea in vier steden in vier landen nog beter bij elkaar te brengen

Mariët Westermann Guggenheim Museum Tableau Magazine
Maro Michalakakos, ‘Oh! Happy Days’, 2012. © Ariel Williams/Guggenheim Museum

‘De geschiedenis en het belang van kunst, daar ben ik uiteindelijk mijn werk mee begonnen. Ik zie het als een eer, maar een eer kun je alleen aanvaarden als je iets wezenlijks kunt bijdragen. Het is een enorme uitdaging om deze vier musea in vier steden in vier landen nog beter bij elkaar te brengen, dat zie ik als mijn taak. Hier komt mijn ervaring bij New York University goed van pas. NYU heeft een groot moederschip in New York en kleinere vestigingen verspreid over de wereld, en zo kun je het Guggenheim ook zien. Het is een internationale constellatie van musea: sterrenbeeld Guggenheim zou je kunnen zeggen. Met als poolster New York, en daaraan verbonden het prachtige paleisje van Peggy Guggenheim aan het Canal Grande in Venetië, en het Guggenheim Bilbao in dat gedurfde monument met uitdagende ruimtes voor de kunst die we daar tonen. En daar komt het Guggenheim Abu Dhabi straks nog bij.’

Architectonisch meesterwerk

De vestiging in Bilbao heeft inmiddels een eigen collectie opgebouwd van honderden belangwekkende kunstwerken van 1945 tot nu, zowel internationaal als lokaal. Als post­ industriële stad bloeide Bilbao enorm op door de komst van het Guggenheim in 1997. Daarmee beheert de Solomon R. Guggenheim Foundation nu drie musea met heel verschil­ lende karakters. New York en Venetië zijn eigendom van de stichting terwijl het in Bilbao en Abu Dhabi gaat om lange termijn partnerships met de lokale overheden. Het museum in Abu Dhabi, vier keer groter dan Bilbao, zal zich concentreren op een moderne en hedendaagse collectie van 1960 tot nu, gegrond in de regio maar met een uitgesproken global karakter. 

Verder lezen? Neem een abonnement of koop een losse editie in de winkel.

Lees meer ...

Graduation Shows Afstudeershows Afstudeertentoonstellingen Kunstacademies Tableau Magazine

Column Collect: een zomer vol talent

Deze zomer vindt de Biënnale van Venetië plaats, dé kans bij uitstek voor kunstliefhebbers, verzamelaars en professionals om de laatste ontwikkelingen binnen de hedendaagse kunstwereld te ontdekken. De Biënnale is niet alleen artistiek inhoudelijk een

Lees verder »
Manifesta 15 Tableau Magazine

Manifesta: meer dan kunst

Kunst kan een ander verhaal vertellen. Het kan verbinden. Dat is de vaste overtuiging van Hedwig Fijen, oprichter en directeur van Manifesta. Manifesta werd opgericht in de jaren 90, toen na de val van de

Lees verder »
Lee Ufan Rijksmuseum Tableau Magazine

Lee Ufan: Relatum

Relatum heet de serie werken die Lee Ufan deze zomer exposeert in de tuinen van het Rijksmuseum. Een serie sculpturen waar hij sinds de jaren 70 aan werkt. De titel vat samen waar het om gaat:

Lees verder »