‘Thuis bij Jordaens’

Door

Jacob Jordaens, Zo d’oude zongen, zo piepen de jongen, ca 1640 – 1645, olieverf op doek, 211x189cm, coll The Phoebus Foundation, Antwerpen

‘Thuis bij Jordaens’ is de eerste monografische tentoonstelling in Nederland van de Antwerpse kunstenaar Jacob Jordaens (1593-1678). Naast Peter Paul Rubens en Anthony Van Dyck behoort Jordaens tot de Grote Drie uit de Zuidelijke Nederlanden in zijn tijd. Jordaens’ stijl kenmerkt zich door zwier, menselijkheid en eigenzinnigheid met gevoel voor humor. Jordaens was thuis in het maken van historiestukken, portretten en genrevoorstellingen. Daarbij baseerde hij zich vaak op zijn naaste familie. Het Frans Hals Museum presenteert het werk van deze meesterlijke schilder in samenwerking met The Phoebus Foundation – een stichting in Antwerpen met een uitgebreide kunstcollectie met als doel deze te beheren, conserveren, onderzoeken en presenteren.

Het bekendste werk van Jordaens hand is wellicht Zo de ouden zongen, piepen de jongen. Jordaens maakte meerdere versies van dit schilderij, waarvan het werk dat hij tussen ca. 1640-1645 schilderde op de tentoonstelling hangt. Er is van alles te zien op dit levendige schilderij: een stralende moeder omringt zich door zingende en musicerende familieleden. Zelfs de hond spitst zijn oren. In dergelijke genrevoorstellingen zijn allerlei spannende en dubbelzinnige details te ontdekken. Ook te zien is Portret van Elisabeth Jordaens, de dochter van de kunstenaar (ca. 1637-1645), waarop Jordaens zijn dochter blozend in verfstreken vastlegt. En het historische stuk Allegorie van de wetenschappen (ca. 1615), een visualisatie van hoe Minerva [wijsheid] en Chronos [tijd] de wetenschappen beschermen tegen afgunst en onwetendheid.

ARTISTIEK TALENT

Naast de anekdotische verhalen achter de schilderijen, getuigt het werk van een groot artistiek talent. Hij maakt gebruik van subtiele licht- en kleurnuances met oog voor compositie. De kwaliteit van zijn werk werd erkend; gedurende zijn leven was Jordaens al een zeer gewaardeerde kunstenaar. Zo kreeg hij met name opdrachten van de burgerij, maar ook van de overheid, koninklijke en aristocratische kringen. Dat resulteerde in een omvangrijk oeuvre. De opdrachtgevers en kopers verwelkomde hij in zijn ontvangstkamer, die op spectaculaire wijze gedecoreerd was met werk van eigen hand. In het Frans Hals Museum is een reconstructie van deze ruimte gemaakt met plafond- en deurstukken, waardoor de bezoeker zich letterlijk ‘thuis bij Jordaens’ waant.

Meer highlights lezen? Bestel hier de losse editie van Tableau Magazine! Op de hoogte blijven van interessante tentoonstellingen, meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief of abonneer je op Tableau Magazine!

Frans Hals Museum
15 oktober 2021 t/m 30 januari 2022
www.franshalsmuseum.nl

Lees meer ...

Lee Ufan Rijksmuseum Tableau Magazine

Lee Ufan: Relatum

Relatum heet de serie werken die Lee Ufan deze zomer exposeert in de tuinen van het Rijksmuseum. Een serie sculpturen waar hij sinds de jaren 70 aan werkt. De titel vat samen waar het om gaat:

Lees verder »
Amsterdam Art Week Martina Halsema Tableau Magazine

Amsterdam Art Week

De 12e editie van Amsterdam Art Week staat voor de deur. Van 29 mei tot 2 juni 2024 staat Amsterdam volledig in het teken van hedendaagse kunst, met meer dan 300 kunstenaars die hun werk tonen op meer dan 70 locaties

Lees verder »