‘Vogelpracht’ in het Teylers Museum

Door

Aert Schouman, Landschap met een rijstvogel en een wielewaal op een boomstronk (1753) American White Pelican, uit John James Audubon, The Birds of America (1827-1838)
Aert Schouman, Landschap met een rijstvogel en een wielewaal op een boomstronk (1753) American White Pelican, uit John James Audubon, The Birds of America (1827-1838)

Met ‘Vogelpracht’ wijdt Teylers Museum een tentoonstelling aan hoe de vogelwetenschap circa 200 jaar geleden veranderde. Een van de hoogtepunten vormt het werk van de Amerikaan John James Audubon (1785-1851). De levensgrote illustraties van lepelaars langs de waterkant, geelgroene parkieten tussen blaadjes en bonte spechten in een boom komen menig kijker wellicht bekend voor. In de tentoonstelling is het topstuk The Birds of America (1827) te zien, een van de meest zeldzame en grootste boeken ter wereld. Daarnaast toont het museum werken van andere vogelaars uit die tijd zoals Buffon, Gould, Catesby, Nozeman en Van Trigt.

American Flamingo, uit: John James Audubon (1785-1851), The Birds of America (1827-1838) © Teylers Museum, Haarlem

Met zijn fascinatie voor vogels had Audubon het plan om alle vogels van Noord-Amerika vast te leggen. Zijn levendige illustraties pasten echter niet binnen de 18e-eeuwse wetenschap omdat deze niet statisch en beschouwend genoeg waren. Juist deze originele stijl maakt zijn werk baanbrekend. Audubon bestudeerde vogels eindeloos voordat hij ze afbeeldde. Met die kennis voorspelde hij dat de carolinaparkiet zou uitsterven en helaas kwam dat uit. Dit is slechts één voorbeeld van hoe de tentoonstelling ‘Vogelpracht’ inzicht geeft in de veranderende vogelbiodiversiteit. In het kader van de Black Lives Matter beweging onderzocht De National Audubon Society de betrokkenheid van Audubon bij slavernij. Daaruit blijkt dat Audubon tot slaaf gemaakten hield en dat er op onderdelen twijfel is ontstaan over zijn wetenschappelijke integriteit. Meer dan voorheen laat Teylers Museum hem zien als mens met positieve én negatieve kanten. Toch blijft zijn rol als kunstenaar en wetenschapper aansprekend. Dat Audubon en zijn tijdgenoten met hun eigen stijl een onmiskenbare bijdrage hebben geleverd aan de ornithologie, maakt de tentoonstelling ‘Vogelpracht’ duidelijk. Velen vogelaars worden tot op de dag van vandaag geïnspireerd door hun werk.

Teyler Museum Haarlem
Vogelpracht 17 juli 2021 t/m 9 januari 2022
www.teylersmuseum.nl

Nieuwsgierig naar andere interessante highlights in de mei editie van Tableau Magazine? Bestel hier de losse editie!

Wil u op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen op het gebied van kunst en taxatie? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief of abonneer je op Tableau Magazine.

Lees meer ...

Samuel Fosso Huis Marseille Tableau Magazine

Alter ego — Samuel Fosso in Huis Marseille

Huis Marseille toont de eerste grote overzichtstentoonstelling van de Frans-Kameroense fotograaf Samuel Fosso (1962). Fosso overleefde de burgeroorlog in Nigeria en trok in bij zijn oom in Bangui, onderdeel van de Centraal-Afrikaanse Republiek. Daar begon

Lees verder »