TEFAF topstukken

Door

TEFAF Tableau Magazine
Gerhard Richter, Abstraktes Bild (456-2), 1980, Galerie von Vertes

Vier topstukken van Karel Appel, Cornelis Cornelisz. van Haarlem, Kees van Dongen en Gerhard Richter die te zien zullen zijn op de TEFAF.

Abstraktes Bild (456-2) van Gerhard Richter — Galerie von Vertes
Gerhard Richter, geboren in 1932 in Dresden, wordt alom beschouwd als een van de belangrijkste hedendaagse kunstenaars. Zijn werk is opgenomen in talloze museale en private collecties wereldwijd. Richters omvangrijke oeuvre is uiterst divers en hoewel hij zich niet makkelijk in een hokje laat plaatsen – vanaf het begin van zijn carrière heeft hij in verschillende stijlen en met verschillende materialen gewerkt – is hij vooral bekend geworden door zijn kleurrijke schilderijen waarvan hij de verf heeft afgeschraapt, zodat er een abstract beeld ontstaat.

Het hier getoonde Abstraktes Bild (456-2) uit 1980 wordt aangeboden door Galerie von Vertes. De galerie is in 1981 in München opgericht door Laszlo Vertes en gespecialiseerd in kunst uit de 20e en 21e eeuw. Vertes breidde uit naar locaties in St. Moritz en Salzburg voordat hij een moderne en hedendaagse galerie opende in Zürich. Met een expertise op het gebied van onder meer het Duits expressionisme, Pop Art en hedendaagse kunst toont Galerie von Vertes werken van moderne meesters als George Braque, Pablo Picasso, Paul Klee, Yayoi Kusama en dus ook Gerhard Richter. Volgens Quirine Verlinde van Galerie von Vertes is de Richter een spannend voorproefje van wat ze nog meer zullen tonen op TEFAF. ‘De abstracte schilderijen van Richter vormen een indrukwekkend keerpunt in het oeuvre van de kunstenaar en kondigen een nieuw tijdperk aan in zijn creatieve output. In plaats van monochrome kleuren schildert hij nu een polychroom vuurwerk. In plaats van de monotone penseelstreek dansen de rakel en penselen over het doek en in plaats van orde heerst er gecontroleerde chaos in de compositie van de meest gevarieerde en levendige kleurenpaletten binnen het oeuvre van de kunstenaar. De energieke penseelstreek en het gevarieerde palet komen samen in een spannende compositie die blijft boeien en waarin je telkens nieuwe dingen kunt ontdekken.’

TEFAF Tableau Magazine
Karel Appel, Zonder Titel, 1951, Jaski Gallery

Z.T. van Karel Appel — Jaski Gallery
Twee dierfiguren in onrealistische, maar aanlokkelijke kleuren. De katachtige aan de linkerzijde kijkt de beschouwer schalks, bijna spottend aan. De vacht van het dier aan de rechterzijde is zeer expressief geschilderd. De blauwe verfstreken geven het dier – is het een paard? – een dynamische uitstraling, alsof het hard wegrent. Het schilderij is onmiskenbaar van de hand van Karel Appel (1921-2006), een van de meest invloedrijke Nederlandse schilders uit de tweede helft van de 20e eeuw. In 1948 is Appel een van de oprichters van Cobra, een avant-gardistische kunstenaarsgroep die het experiment niet uit de weg gaat. De jonge kunstenaars streefden een totale artistieke vrijheid na. Als groep heeft Cobra slechts een paar jaar bestaan. Desondanks zijn generaties kunstenaars, zelfs vandaag de dag nog, beïnvloed door het werk van Cobra.

Het hier getoonde werk van Appel, zonder titel, is bijzonder omdat het uit de Cobra-periode komt. Appel, die outsiderkunst en primitieve kunst bewonderde, schilderde het in 1951. Het vroege werk maakte onder meer deel uit van de expositie ‘Het kind in Cobra’ in 2000 in het Cobra Museum in Amstelveen. Ook is het opgenomen in het boek Karel Appel, Schilderijen 1937-1957’ van Michel Ragon, de vier jaar geleden overleden Franse schrijver die in Cobra-kringen verkeerde. Het schilderij wordt aangeboden door Jaski Gallery. De galerie is al sinds 1988 gevestigd in het hart van de Amsterdamse kunst- & antiekwijk, het Spiegelkwartier. Jaski Gallery is gespecialiseerd in werk van de Cobra-beweging en hedendaagse kunst, organiseert regelmatig exposities en behoort sinds jaar en dag tot het deelnemersveld van TEFAF. Mede-eigenaar Robbert van Ham is trots dat hij deze Appel kan aanbieden: ‘Een doek van Appel uit de Cobra-periode is een zeldzaamheid. Zeker van deze kwaliteit. Het werk is afkomstig uit een privécollectie.’

TEFAF
9 t/m 14 maart 2024
 (7 en 8 maart alleen op uitnodiging)

De andere werken bekijken? Neem een abonnement op Tableau of koop een losse editie in de winkel.

Disclaimer: deze kunstwerken zijn nog niet gekeurd door TEFAF, dat gebeurt twee dagen voor de beurs.

Lees meer ...